En av de heteste nyhetene under årets største flybegivenhet — Paris International Air Show — kan sammenlignes med Teslas inntreden i bilbransjen.

Flymessen i Paris gikk nylig av stabelen for 52. gang, og selv om det var mye nytt og lækkert å se på, stakk luftfartsjyplingen EViation Aircraft av med store deler av oppmerksomheten.

Årsaken er EViations prototyp på et helelektrisk fly som kan klarer å tilbakelegge i underkant av 1000 kilometer på én lading.

EViation er ikke helt på jordet, faktisk så er de en av samarbeidspartnerne til NASA, og har etter sigende allerede flere såkalte «proof of concept»-maskiner som har vært på vingene allerede.

Ifølge selskapet selv skal de i gang med sertifiseringer og spisse driften inn mot kommersialisering allerede neste år.

I en artikkel fra bransjenettsiden Electrk leverer EViations toppsjef følgende luftige setninger om satsningen:

«I en tid hvor vi er mer tilkoblet enn noensinne, må våre bevegelsesmuligheter også endres for å reflektere denne nye, energieffektive fremtiden. Enten det er snakk om en nullutslippstur fra Silicon Valley til San Diego, eller en langtur fra Seoul til Beijing, vil våre helelektriske fly representere en mulighet til å reise miljøvennlig i stor hastighet, slik vår globale økonomi krever».

Nyskapningen fra EViation skal etter sigende kunne frakte mellom 6 og 9 passasjerer pluss et mannskap på to. Tidligere har elektrisk, batteridrevet flyving vært ansett som en umulighet, mest på grunn av forholdet mellom energitettheten i — og vekten av batteriene.

Nå øker imidlertid energitettheten i batteriene raskt, og Teslasjefen sjøl, Elon Musk, har sagt at elektrisk luftfart er en reell mulighet når energitettheten nærmer seg 400 wattimer per kilo batteri. Dagens Tesla-batterier ligger antakelig rundt 300 wattimer på kilo, og nå kan det se ut til at EViation har klart å bryte den magiske grensen.

EViation holder foreløpig kortene tett til brystet, men kan likevel avsløre at de vil benytte seg av en ny batteritype basert på Aluminium.

I tillegg avslører EViations CEO at selskapet også utforsker en Uber-lignende tjeneste for sine fly.

Hvis selskapet holder sin noe ambisiøse fremdriftsplan, får vi altså muligheten til å se elektriske fly i drift allerede neste år.

Via electrek

Bilder: EViation Aircraft

National Geographic