Tidlig om morgenen 10. oktober 2006 skal Atlantic Airways Flight 670 mellomlande på Stord. Det er 16 personer ombord British Aerospace 146-maskinen, fra Færøyenes nasjonale flyselskap, som for anledningen er chartret av Aker Kværner.

Klokken halv åtte denne morgenen skal flyet plukke opp passasjerer på ferden mellom Stavanger og Molde.

Flygningen skulle ende i tragedie. Ulykken på Vestlandet denne dagen, der fire personer mistet livet, er tema for «Flyhavarikommisjonen», i kveld klokka 21.00 på National Geographic Channel.

Ulykkesflyet sett på Kastrup i København, to år før det krasjet på Stord.

Ulykkesflyet sett på Kastrup i København, to år før det krasjet på Stord. Foto: Sylvester78på English Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Ved innflygningen er alt som normalt, kanskje med unntak av litt for høy hastighet. Landingen er myk.

Men så starter problemene.

For å senke farten umiddelbart etter landing aktiverer pilotene kontrollen som skal få en seksjon av vingene til å reise seg, og dermed bremse mot vinden. Men flyet reagerer ikke på kommandoen, heller ikke etter at pilotene dobbeltsjekker at riktig prosedyre er utført. Spoilerne fungerer ikke.

native

Parallelt setter kapteinen på hjulbremsen, som aktiveres seks sekunder etter nedslag. Flyet mister fart, men halvveis ut på rullebanen vet pilotene at det fortsatt går for fort. Pedalene som styrer bremsene gir ingen videre effekt. Dekkene skal ifølge vitner ha røket og skreket da pilotene fikk aktivert nødbremsen, men selv det var ikke nok til å stanse flyet.

I cockpit innser pilotene at de er i knipe. Flyet har mistet for mye fart til å avbryte landingen, men heller ikke nok til å stanse i tide. De kommer til å kjøre av rullebanen.

Det siste tiltaket til kapteinen er å forsøke å redusere hastigheten ved å skrense flyet, ved først å styre det brått til høyre, og så umiddelbart den andre veien. Fartøyet sklir ut av rullebanen i skrå vinkel, faller utfor skrenten i det kuperte landskapet, og tar fyr.

Flyet etter ulykken. Foto: Statens havarikommisjon via Wikimedia Commons, offentlig eiendom.

Flyet etter ulykken, sett fra nordre side av flystripen, mot sør-øst. Foto: Statens havarikommisjon via Wikimedia Commons, offentlig eiendom.

Fire personer omkom i ulykken.

Hva var det egentlig som gikk galt – og hvorfor? Hvordan kunne både spoilerne og hjulbremsen feile?

Den tragiske ulykken er tema for kveldens program i «Flyhavarikommisjonen», klokka 21.00 på National Geographic Channel, mandag 4. januar.

Der vil du få flere svar om den verste ulykken i Atlantic Airways’ historie.

 

Kilder: Statens havarikommisjon, Wikipedia

Toppbilde: National Geographic Channel

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.