At dinosaurene forsvant er det heller få som er uenige i. Årsaken til at døde ut, har derimot vært gjenstand for intens debatt, helt siden paleontologiens spede begynnelse.

En av grunnene til dette, er rett og slett at det er svært lenge siden dinosaurene forsvant. Du har sikkert hørt det mange ganger før, «for 65 millioner år siden» … Men tenk over det tallet én gang til: 65 millioner år.

Disney Pixar animated GIF

Giphy

At man overhodet kan finne ut noe om hendelser som ligger så langt tilbake i tid er mildt sagt imponerende. Større og bedre utrustende forskningsmiljøer, kombinert med ny teknologi, gjør at forskere i dag har tilgang på mer data, og dermed kan lage mer nøyaktige modeller og bedre beregninger.

Siden 70-tallet har meningene vært delte om det var asteroide-nedslaget ved byen Chicxulub i dagens Mexico, eller en serie ødeleggende vulkanutbrudd som satte strek for dinosaurenes tid på jorda.

super animated GIF

Giphy

Senere kom flere teorier hvor det ble fremsatt at det kanskje var både asteroide-nedslag og vulkanutbrudd som sammen førte til massedød. Ny viten kan nå føre til at forskerne endelig kan enes.

I en nylig publisert studie fra universitetet Berkeley i California, argumenterer et team bestående av seks forskere for at asteroide-nedslaget i Chicxulub var utløsende faktor for en serie kommende vulkanutbrudd — og at disse fortsatte i 50.000 år etter selve nedslaget.

timelapse animated GIF

Giphy

Disse utbruddene førte igjen til at jordens atmosfære ble forurenset med store mengder støv og giftige gasser, dette førte igjen til at sollyset ble stengt ute kanskje så lenge som en halv million år fremover.

Som bevis for sin teori hentet Berkeley-forskerne prøver fra andre siden av jorda. I India finnes avsetninger etter game lavastrømmer — datert til samme tidsrom som asteroide-nedslaget utenfor kysten av Mexico.

What Killed the Dinosaurs Was More Devastating Than an Asteroid

Bilder viser lagvise lagastrømmer i det såkalte «Deccan Traps» øst for Mumbia i India. FOTO: Mark Richards/UC Berkeley

Forskerne fant også bevis for at disse lavastrømmene i India også økte i størrelse i tiden etter nedslaget, og har tolket dette som bevis for at asteroide-nedslaget kan ha «vekket til live» flere vulkaner over hele verden. Utenom fagspråk kalles dette en «dobbel whammy». Effekten sammenlignes med for eksempel et jordskjelv som utløser en tsunami.

At jordskjelv kan utløse vulkanutbrudd er også kjent fra moderne tid. Det store jordskjelvet i Chile i 1960, førte til vulkanutbrudd i Andesfjellene.

native

Professor Renne som har ledet studien, sier til UC Berkeley at han i utgangspunktet var skeptisk til at et nedslag på andre siden av jorden skulle sette igang vulkanisme i India.

– Men da jeg så tallene, måtte jeg ta det seriøst. Det kom veldig overraskende på meg, sier Renne.

– At fok diskuterer hvorvidt det var asteroiden eller vulkanene som forårsaket massedød er egentig ingen diskusjon, for de var begge med på det og en del av den samme prosessen. Det var kombinasjonen av dem begge som gjorde det.

Toppbilde: Skjermdump «Deep Impact», Youtube