Vel, astronautene er jo nødt til å ha et sted å bo … Eller?

Det neste store steget for utforskningen av rommet er å plassere et menneske på Mars. Helst levende ved ankomst.

Hvem som blir førstemann — eller kvinne — er det for tidlig å si noe om, men mest sannsynlig kommer vedkommende til å ta sine første skritt på Mars’ overflate iført en romdrakt med logo fra amerikanske NASA.

Den meritterte romfartsorganisasjonen har et passende romfartøy under utvikling, men mange andre detaljer er foreløpig høyst uavklarte.

Hvordan astronautene skal bo er for eksempel en vesentlig detalj å ha på plass før touchdown. Likeså hvordan de skal overleve den vel seks måneder lange turen gjennom verdensrommet.

Selv om lite er kartlagt, skorter det heller ikke på idéer, og nå har NASA også fått penger å bruke.

NASA har nettopp blitt tildelt i underkant av en halv milliard kroner. Pengene er øremerket forskning og utvikling av et såkalt «Deep Space Habitat», en innretning som fungerer som bo- og oppholdsrom for astronautene på vei til Mars.

I videoen nedenfor kan du se et illustrasjonsforslag til Deep Space Habitat.

Prototypen skal være klar allerede om to år, og i space-tech-sammenheng regnes nok dette som svært kort tid.

Fra dette kan vi konkludere at akkurat nå sitter noen kloke hoder hos NASA og regner ut hvor mye plass til ping pong, trening og TV-spill Mars-astronautene kan  få ombord.

Foreløpig plan er å sende Deep Space Habitat i bane rundt månen en gang rundt år 2020.

Og så, hvis habitatet er tett og fint, går ferden videre til Mars en gang etter 2030 …

Toppbilde: Illustrasjonsbilde av organisasjonen «Inspiration Mars» sitt forslag til Deep Space Habitat.

Via Popular Science

 

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.