Kunne du tenkt deg å bytte ut Hellas med månen i sommerferien?

Det er ikke lenger et så virkelighetsfjernt alternativ, dersom du har penger nok selvfølgelig.

Natt til tirsdag, norsk tid, ble navnet på den første turisten som skal reise til verdensrommet annonsert. Det er japaneren Yusaku Maezawa, skriver CNN. Han er en musiker og kunstsamler.

Han skal riktignok ikke lande på månen, men fly i bane rundt den. Turen vil ta fire-fem dager.

Med seg skal han ta med seg seks til åtte kunstnere, røpte han på pressekonferansen.

– Jeg har lyst til å dele denne opplevelsen med så mange mennesker som mulig. Derfor ønsker jeg å dra til månen med kunstnere, sa han.

Raketten har fått navnet BFR, en forkortelse for Big Falcon Rocket. Den er drøyt 60 meter høy, ti meter bred og kan fly deg til den andre siden av jorda på omtrent 30 minutter.

National Geographic har samlet noen spørsmål og svar før den store annonseringen.

Så når vil romreisen skje?

Det er foreløpig uklart. Med tanke på hvor lang tid det tar for SpaceX å designe, bygge og teste rakettene sine, vil det trolig ikke skje med det første.

Vi vet heller ikke hvor mye den første romturisten vil betale for reisen sin.

Men, stopp en hal, har ikke SpaceX allerede annonsert noe lignende tidligere?

Jo, det stemmer! I februar i fjor fortalte selskapet at en anonym duo hadde kjøpt billetter til månen. Planen var at romturen skulle finne sted en gang i 2018 og ta en ukes tid. Reisen skulle skje i SpaceX’ Falcon Heavy-rakett.

Foto: Elon Musk (via Twitter)

Så hva skjedde?

Heller lite. Musk og SpaceX innrømmet senere at reisen er utsatt mens BFR blir utviklet. Per i dag er det ingen planer om å sertifisere Falcon Heavy for å kunne frakte mennesker til verdensrommet.

Når får vi vite mer?

Trolig får vi romentusiaster flere detaljer om reisen i natt, på pressekonferansen som er satt til klokken 03.00, norsk tid.

Toppbilde: Månen: Et nytt reisemål? Fotokreditt: NASA

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.