En ny, britisk miljø-startup har som mål å endre måten vi lager bilveier på — og selv om bilveier kanskje ikke virker som det aller mest miljøvennlige å drive med, har folkene bak selskapet definitivt en god idé.

Akkompagnert av suggererende future bass vil MacRebur-geskjeften nemlig bruke resirkulert plast til å lage bedre og sterkere veier — og dette er ikke bare drømmerier.

Forstår vi informasjonen i promovideoen deres rett, er nå plastveiene implementert på hele 86 forskjellige steder i London, og ideen har angivelig resultert i den største crowdfunding-kampanjen i hele Storbritannia.

Historien om ideen bak firmaet fortelles i dette nyhetsinnslaget fra BBC:

Kort fortalt var MacRebur-gründeren Toby McCartney på besøk i India og fikk se på nært hold hvordan folk jobbet manuelt med å samle og sortere enorme mengder plastavfall.

Litt senere kom han opp med idéen som angivelig kan kombinere samfunnets behov for resirkulering av plast, med ønsket om å produsere bedre og sterkere bilveier.

Resultatet er altså en metode der plastavfall ganske enkelt dyttes inn i et asfaltlignende materiale som brukes som veidekke på bilveier.

Selve grunnproduktet deres er et granulat som kalles MR6, som fungerer som en slags erstatning for det deler av det svarte klisset som brukes i asfalt.

Det svarte stoffet i asfalt heter nemlig bitumen, og selv om det faktisk oppstår helt naturlig, kommer mesteparten av det fra restprodukter i oljeindustrien.

Seigt bitumen blandes med grus, og resultatet er en svart guffe som man etter oppvarming kan kline ut over veibanen som asfalt.

MacReburs patenterte MR6 leveres som pellets, og ifølge selskapet selv skaper metoden et veidekke som er hele 60 prosent sterkere enn tradisjonell asfalt, og bonusen er selvsagt at plastavfallet stappes ned i veibanen.

Firmaet skryter av å ha patentert teknikken både i England og EU, og selv om alt virker rosenrødt for denne startupen, er vi ikke helt sikre på om veibygging er det beste miljøalternativet på blokka akkurat nå.

McCartney skal uansett ha ros for initiativet, og på kort sikt er det vel bedre at plastavfall imkorporeres i et veidekke, enn at det flyter fritt rundt i naturen.

 

Via BBC

Bilder: Macrebur

National Geographic