Nylig ble det kjent at Facebook-gründeren Mark Zuckerberg og hans kone, Priscilla Chan, vil gi bort 99 prosent av aksjene deres i selskapet.

Og det er ikke snakk om småpenger. Aksjene er verdt svimlende 45 milliarder dollar, som tilsvarer 390 milliarder kroner med dagens kurs.

Verdiene skal i all hovedsak gå til veldedighet … eller snarere, som stiftelsen Chan Zuckerberg Initiative har påpekt overfor Fast Company: det skal til «filantropiske formål». Det gjenstår å se hva som ligger bak ordvalget, men en viktig motivasjon virker uansett å være at parets nyfødte datter skal få vokse opp i en bedre verden.

Det hele har fått oss til å tenke: hvis vi hadde 390 milliarder kroner å gi bort, hva ville vi brukt dem til? Hvilke formål skulle de øremerkes? Hvem skulle forvalte dem for å minimere sannsynligheten for korrupsjon, ineffektive investeringer og svinn?

Vi vil gjerne ha ditt innspill – del det med oss på … eh, ja, nettopp på Facebook.

Mark Zuckerberg | Facebook

Vi kastet også spørsmålet ut på kontoret, til Natgeobloggens redaksjon. Kanskje ikke overraskende var den aller første reaksjonen: «Hyperloop Oslo – Sandefjord?».

Men etter litt fjas og moro kom vi også med noen seriøse svar, på strak arm:

– Jeg ville bygget ut solcelleanlegg i den fattige verden så de får tilgang på strøm og etter hvert internett, sier Snorre.

– Jeg ville subsidiert fiskeoppdrett på land. Altså lukkede anlegg så en unngår at avfall kommer ut i havet, sier Olav – som også setter til side en milliard til Skateistan.

– Jeg ville øremerket det til opplysning og utdanning. Om en først bekjemper manglende innsikt og de farlige holdningene som kan følge av dem, så tror jeg det vil lede til en positiv utvikling på andre områder, inkludert bekjempelsen av epidemier, fattigdom og klimaendringer, sier Mikael.

– Jeg ville delt det opp: en topp ti-liste med formål, med vekt først og fremst på et par av mine hjertesaker. Jeg ville gjort research og gitt til noen som virkelig har et behov, og funnet organisasjoner som støtter disse, men som mangler nødvendige midler, sier Martine.

– Med så store summer tror jeg det måtte blitt å sponse en haug med interessante Kickstartere, og donere penger til en rekke solide prosjekter som hjelper de fattigste i verden – til rent vann, stabil elektrisitet, dempe forurensing, og flere andre ting. En del alvor, men litt til moro òg, sier Beate. 

native

New York Times spurte sine lesere om det samme. Mange av svarene deres gikk – ikke overraskende – på ting som fornybar energi, utdanning, fysisk og psykisk helse, mat og – romfart. Du kan lese alle svarene her (krever innlogging etter ti sidevisninger), men her er et par eksempler:

Ahmed Al Bayati (25) fra Miami svarer:

I would use the money to improve the education system in impoverished areas as it is my believe that doing so would solve many of the challenges our society faces. There’s a lack of access to opportunity that has crippled poor communities. Good education is the ladder that people can use to climb their way out of poverty. I used it myself to escape war-torn Baghdad. Among the poor kids in the United States is the next Steve Jobs, the next Barack Obama, and the scientist who will make a breakthrough in treating cancer. But none of that is possible if we don’t make it easier to join a good school than to join a gang.

Og Randy Rehwoldt (66) fra Colorado:

I would use existing organizations with proven track records. I would do it this way to avoid the problem Mark had with his first experience in his giving. I think the Salvation Army is one good organization to use, for they have proven themselves.

Vi er spent på hva Facebook-formuen i praksis vil vies til, i virkeligheten. I mellomtiden hører vi som sagt gjerne fra deg i kommentarfeltet på Facebook.

Kjør debatt!

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.