Arkeologer gravde nylig frem en mann – trolig en fisker – ved Themsen i London. Alle klærne hans har råtnet bort, men på føttene har han et par skinnstøvlene som har holdt seg oppsiktsvekkende godt.

Den ulykksalige mannen falt i elven for om lag 500 år siden. Vi vet ikke om han snublet, ble dyttet eller om han tok sitt eget liv – bare at han eide et par svært slitesterke støvler.

Hva vet vi om støvlene? Arkeologene på stedet understreker til The Guardian at de på ingen måte var «moteriktige». Det er snakk om shøye støvler som går opp til knærne, og som har flate såler. De var faktisk ganske unormale på slutten av 1400- og starten av 1500-tallet, ifølge arkeolog Beth Richardson.

STØVLENE: Disse skinnstøvlene har holdt seg i 500 år. Foto: Mola Headland Infrastructure

– Det uvanlige med disse støvlene er at vi aldri finner høye støvler som dette – vi finner bare sko og støvler som går opp til ankelen. Hvis du ser på bilder fra denne tiden også, så er det svært få som går med støvler, sier hun.

Støvlene peker mot at mannen høyst trolig var en fisker, havnearbeider eller en såkalt «mudlark», som er en britisk betegnelse på en person som graver i gjørmen ved Themsen for verdisaker.

– Støvlene har hjulpet oss å forstå hvordan denne mannen kan ha tjent til livets opphold i svært vanskelige omstendigheter, i tillegg til hvordan han døde. Det har vært et privilegium å studere noe så uvanlig og så personlig, sier Richardson til CNN.

Funnet ble gjort i sammenheng med utbyggingen av et nytt kloakkanlegg i Bermondsey.

Mannen døde trolig før han fylte 35 år. Han hadde også dype riller i tennene sine, noe arkeologene tror kan komme av å ha bitt mye i tau, noe fiskere ofte gjorde i jobben sin.

Toppbilde: Mola Headland Infrastructure

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.