Hvis påstanden stemmer har kinesiske forskere krysset en historisk, vitenskapelig og etisk grense.

– To vakre kinesiske jenter, ved navn Lulu og Nana, kom gråtende til verden akkurat som enhver annen baby for noen uker siden. Jentene er nå hjemme hos moren Grace og faren Mark.

Slik starter YouTube-videoen der He Jiankui annonserer det store vitenskapelige gjennombruddet. Den kinesiske forskeren skal ha endret genmaterialet til tvillingene ved hjelp av et kraftig nytt verktøy som kan omskrive selve blåkopien av et liv.

Hans eget laboratorium ved the Southern Univeristy of Science and Technology i Kina hevder at de vil publisere all data snarlig. Likevel har de banebrytende påstandene fortsatt ikke blitt verifisert av andre uavhengige forskere, ifølge MIT Technology Review.

Dersom påstandene stemmer, er fremskrittene enormt viktige og ikke minst svært kontroversielle.

Forsøk med metoden, kalt CRISPR-CAS9, har pågått i flere år allerede, men dette skal være første gang man har plassert embryoene tilbake i livmoren til kvinnen og latt det utvikle seg til mennesker.

Ifølge He er faren til tvillingene HIV-positiv. Derfor ble det gjort endringer i DNA-materialet til jentene, for å «lukke døren HIV-infeksjoner kommer inn gjennom».

He forklarer at graviditeten lignet mye på en «vanlig prøverørsgraviditet, med bare én forskjell»: da eggene og sædcellene ble kombinert, la forskerne også til CRISPR-protein som skulle endre genet kalt CCR5, og dermed hindre en potensiell fremtidig HIV-infeksjon.

Syv par skal ha deltatt i studien, alle med en kommende far med HIV, men kun ett tvillingpar ble født. Flere forskere har uttrykt sin tvil til Associated Press rundt hvorvidt genredigeringen vil være suksessfull, i mangel på tilstrekkelig bevis.

Ved siden av vitenskapelige hensyn, vekker prosjektet en hel rekke etiske bekymringer. Er det trygt på lang sikt? Hvilket eksempel setter dette? Leker man rett og slett Gud?

– Hvis dette stemmer, er eksperimentet grotesk, sier Julian Savulescu, professor i praktisk etikk ved Universitetet i Oxford i en uttalelse, og fortsetter:

– Embryoene var friske. Ingen kjente sykdommer. Genredigering i seg selv er eksperimentelt og blir fortsatt assosiert med feil og mutasjoner. Dette eksperimentet eksponerer friske, normale barn for risikoen av genredigering, uten noen sikker gode.

He er likevel trygg på at hans arbeid er både riktig og viktig.

– Jeg mener familier trenger denne teknologien. Og jeg er villig til å ta kritikken for dem.

Universitetet eksperimentene ble gjennomført ved har i ettertid kommet med en uttalelse, der de sier at de ikke kjente til prosjektet. De er «dypt sjokkerte», og mener arbeidet bryter med universitetets etiske retningslinjer.

De hevder samtidig at He Jiankui i har vært i ubetalt permisjon siden februar 2018. Universitet vil snarlig sette i gang en internasjonal etterforskning av hendelsen.