Forskere har gjort store fremskritt mot å knekke koden for fremtidens lufttransport. Hvordan skal de være? Jo – litt som i Star Trek, ifølge forsker Steven Barrett. 

Forskere har tatt et enormt steg mot å lage fremtidens fly. Disse er drevet av en såkalt ionemotor, i stedet for å bruke bevegelige deler og drivstoff, slik som dagens fly gjør.

Fremskrittene ble nylig beskrevet i en artikkel publisert i tidsskriftet Nature. Teamet, ledet av Steven Barrett, fra Massachusetts Institute of Technology (MIT), skriver om et elektroaerodynamisk drevet fly, helt uten propeller eller forbrukbart drivstoff.

Og Barrett har en temmelig kul visjon for fremtidens lufttransport:

– Fremtidens fly bør ikke være ting med propeller eller turbiner. De burde være mer som det du kan se i Star Trek, med en slags blå glød og noe som glir lydløst gjennom lufta, sier Barrett, som også innrømmer til The Guardian at han har latt seg inspirere av barndommens science fiction.

Dette gjennombruddet har først vært mulig nå, ettersom teknologien tidligere ikke har vært avansert nok. Men allerede så tidlig som på 1920-tallet prøvde forskere å finne løsninger for fremtidens fly. Noe av arbeidet som ble gjort den gang, danner grunnlag for nåtidens gjennombrudd.

Teamets luftfartøy lyktes i å fly en distanse på 60 meter. Flyet kan altså ikke ta deg på ferie helt enda, men det vellykkede forsøket er et bevis på at objekter som er tyngre enn luft kan fly uten propeller og drivstoff.

Her kan du se hvordan de fikk det til:

 

Men hvordan er det egentlig mulig å få et objekt til å fly på denne måten?

I forsøkene fra 2016 til 2018 har teamet ved MIT laget et luftfartøy med et vingespenn på 5 meter og en vekt på 2,45 kilogram. Flyet har en rekke tynne elektroder som går på tvers av vingene, og foran disse finnes flere tynne ledninger. Bakerst på vingen er en aerofoil: en kurvet overflate som produserer selve løftet, på samme måte som en vanlig flyvinge gjør.

De tynne ledningene foran er positivt ladd med 20,000 volt, mens aerofoilen bak er negativt ladd med tilsvarende mengde volt. Dette skaper et sterkt elektrisk felt. Foran blir elektronene fjernet fra nitrogenmolekyler i lufta for å produsere ioner. Når disse akselerer bak, produserer de en ionisk vind, som løfter flyet.

– Den grunnleggende ideen er at hvis du ioniserer luft, altså fjerner elektroner fra den, kan du akselerere luften med et elektrisk felt. Akkurat som kraften du får om du gnikker en ballong mot hodet ditt, forklarer Barrett til IFLScience.

Det høres jo enkelt nok ut, det.

 

Toppbilde: Massachusetts Institute of Technology

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.