Krateret ble laget av en enorm meteoritt som traff Grønland for mellom 12 000 og to millioner år siden.

Det gigantiske krateret måler hele 31 kilometer fra den ene enden til den andre. Det gjør det til en av de 25 største kraterne som hittil er oppdaget på jorda.

Frem til nå har sporene etter det voldsomme kollisjonen ligget skjult under en kilometer med is fra Hiawatha-isbreen.

– Krateret er usedvanlig godt bevart. Det er overraskende siden breis er en utrolig effektiv slipemaskin som raskt kan fjerne sporene fra nedslaget, sier professor Kurt H. Kjær fra Statens Naturhistoriske Museum i en pressemelding.

Foto: Naturhistorisk museum i Danmark

Ungt krater

Professoren forteller at det betyr at krateret er svært ungt. Det kan ha blitt skapt for så kort tid siden som 12 000 år, mot slutten av den forrige istiden.

De danske forskerne oppdaget fordypningen i terrenget i Nord-Grønland allerede i 2015.

– Vi visste med en gang at vi hadde oppdaget noe helt spesielt. Samtidig visste vi at det ville bli stort å avdekke kraterets opprinnelse, sier Kjær.

Foto: Naturhistorisk museum i Danmark

Det har forskergruppen nå gjort, og funnet ble publisert onsdag i tidsskriftet Science Advance.

Rå kraft

Asteroiden som krasjet inn i jordkloden vår var trolig 1,5 kilometer lang, veide 12 milliarder tonn og kan ha truffet jorda med en fart på utrolige 20 kilometer per sekund. Den rå kraften lagde et sju kilometer dypt hull i jordskorpen.

Tidligere studier har vist at kollisjoner mellom jorda og meteorer har hatt betydelige konsekvenser for både klimaet og livet på planeten. Hvilken effekt denne kollisjonen hadde, skal forskerne nå finne ut av.

– Det neste steget i våre undersøkelser er å tidfeste alderen på krateret. Det blir utfordrende, men det er helt avgjørende for å forstå betydningen av Hiawatha-meteoren på klimaet og livet på jorda, sier Kjær.

Vanskelig å oppdage

Hvor godt sikret er vi mot fremtidige asteroider som har kollisjonskurs med jorda?

Ifølge et 20-siders dokument skrevet av NASA og offentliggjort av Det hvite hus tidligere i år, er vi innen 2033 i stand til å se kun halvparten av asteroidene som er minst 140 meter lange, og som befinner seg under 48 millioner kilometer unna jorda.

140 meter er størrelsen som er regnet som svært skadelig for jorda, men mindre asteroider kan også gjøre skade, ifølge rapporten.

Heldigvis er sannsynligheten mikroskopisk for at en asteroide treffer oss i vår levetid. Av asteroidene vi vet om er 101955 Bennu en av de heteste kandidatene, men sjansen for at den treffer oss er beregnet til å være kun 1 av 2700, eller 0.00037037037 prosent.