Nye funn av beinrester tyder på at neandertalerne måtte kjempe mot angrep fra digre menneskeetende fugler.

Alt vi vet tilsier at neandertalerne levde under beinharde forhold. Som om det ikke var hardt nok, ser det nå ut til at de også måtte hanskes med enorme menneskeetende fugler. Polske forskere har nemlig funnet etterlevningene av et neandertalbarn som tilsynelatende har passert gjennom fordøyelsessystemet til en diger fugl.

Fossilene som har blitt funnet er bittesmå fragmenter av fingerbein, kun én centimeter lange. Beinrestene ble funnet i en grotte i Polen, kalt Ciemna, og forskerne trodde først det dreide seg om dyrebein.

Fingerbeinene viste seg å ha tilhørt en neandertaler i alderen 5-7 år, og stammer fra 115 000 år tilbake. Selv om de ikke var godt nok vedlikeholdt til å ta DNA-prøver, er forskningsteamet sikre på beinenes opphav. De ble nemlig funnet i et lag dypt nede i hulen, noen meter under den nåværende overflaten. Her har det tidligere blitt funnet typiske steinredskaper fra neandertalerne.

Funnet av neandertalerbein i Polen er bemerkelsesverdig i seg selv. Neandertalerne dukket sannsynligvis opp i Polen for rundt 300 000 år siden, og kun noen få fragmenter av fossilbein fra våre eldgamle slektninger har overlevd frem til vår tid i landet.

– Vi kan telle neandertaliske levninger funnet i Polen på én hånd, forteller professor Pawel Valde-Nowak ved det jagellonske universitet i Krakow.

Disse fingerbeinene ble funnet i grotten i Polen. Foto: PAP/Jacek Bednarczyk.

Beinrestene som ble funnet hadde flere bittesmå hull, noe som ifølge forskerne indikerer at de har passert gjennom fordøyelsessystemet til en stor fugl.
– Dette er det første tilfellet av noe slikt fra istiden, som vi kjenner til, sier Valde-Nowak.

Hvorvidt det stakkars barnet ble jaget og ubarmhjertig oppspist av dyret er ikke helt sikkert, men forskerne jobber ut fra en hypotese om at fuglen har angrepet og spist deler av kroppen. Likevel er det en mulighet for at den har snublet over en allerede død kropp, og forsynt seg av den.

Selv om det kan virke litt usannsynlig (og temmelig ekkelt) at en fugl har spist et barn, finnes det faktisk fortsatt mange fugler som er ekstremt driftige rovdyr – selv om disse heldigvis ikke spiser barn. Moaørnen, som ble utryddet for rundt 500-600 år siden, hadde så sterke klør at den kunne klore seg gjennom et menneskelig bekken. Så det er absolutt muligheter for at våre utdødde slektninger måtte i kamp mot sultne flyvere.

Funnene vil bli publisert senere i år i tidsskriftet Journal of Paleolithic Archeology.