Det er laget en ny og revidert utgave – basert på den nyeste forskningen – av hvordan Tyrannosaurus rex så ut.

Vitenskapen gir oss stadig en bedre forståelse av hvordan dinosaurer levde og hvordan de så ut. Nå har ledende paleontologer (som studerer forhistorisk liv) gjort et nytt forsøk på å illustrere hvordan «øglenes konge» egentlig så ut for 66 millioner år siden (les en utdypende drøfting av metoden her).

Forskerne kaller rekonstruksjonen, som tok ett år å gjennomføre, «den mest korrekte noensinne». Bare å få musklene til å se riktig ut, tok flere måneder.

Den blodtørstige kjempen var rundere enn det mange har sett for seg og, ja, den hadde ingen fjær.

De siste årene er det blitt debattert hvorvidt dinosaurenes konge hadde fjær på kroppen eller ikke. En studie fra 2007 viste imidlertid at huden deres trolig var skjellete og lignet huden til reptiler.

Rekonstruksjonen er basert på over 20 studier av T. rex, og målet var at designet skulle etterligne utseendet til et gjennomsnittlig dyr.

– Jeg mistenker at noen kanskje synes den ser ganske tung ut, og at armene ser litt spinkle ut, men dette er Tyrannosaurus som jeg kjenner igjen fra fossiler, museer og vitenskapelige artikler, ikke filmene, sier paleontolog Mark Witton.

Forskerne medgir imidlertid at dette trolig ikke er et endelig bilde av hvordan verdens mest kjente dinosaur så ut. En del av arbeidet innebærer kvalifiserte gjetninger, og det kan komme nye oppdateringer etter hvert som flere detaljer blir kjent.

Alle bilder: RJ Palmer