Amazon-gründeren Jeff Bezos er ikke som andre milliardærer.

Tidligere i år ble det kjent at han er i ferd med å bygge en gigantisk klokke som skal gå i 10.000 år. Klokken skal begraves 150 meter inn i en fjellkjede i Texas, og skal inspirere folk til å tenke over de langsiktige effekten av handlingene våre.

Nå jobber han med å legge til rette for at en billion – det vil si tusen milliarder eller 1.000.000.000.000 – mennesker kan leve spredt utover solsystemet vårt.

Det er svært vanskelig å se for seg hvordan det skal se ut. Kanskje vil det bo noen milliarder på Mars, noen milliarder på gigantiske romstasjoner, samt noen millioner på månen Europa? Men når mannen bak et av tidenes mest vellykkede selskaper har satt seg et mål, kan det være greit å lytte.

Inspirert av internett-revolusjonen

Med selskapet hans Blue Origin, har han brukt store summer av den enorme Amazon-formuen sin til å utvikle ny teknologi for romfart. Inspirasjonen henter han fra den elleville takten den digitale verdenen har utviklet seg i siden han startet nettbutikken Amazon i 1994.

– Dynamikken jeg har sett gjennom de siste 20 årene på internett, har ført til at utrolige ting har skjedd på veldig kort tid, sier Bezos på en konferanse, arrangert av teknologimagasinet Wired, denne uken.

Denne dynamikken vil han gjenskape innenfor romfart.

– Vi trenger tusenvis av selskaper. Vi trenger den samme dynamikken i verdensrommet som vi har sett online de siste 20 årene.

Foto: Blue Origin

Ti milliarder årlig

Med sin enorme pengesekk, er Jeff Bezos i en unik posisjon til å bidra til utviklingen av romfart. I tillegg til å ha en formue på godt over 900 milliarder kroner, har Business Insider estimert at han har en timelønn på 37,5 millioner kroner – som han tjener hver eneste time i året.

Han er en av en rekke private entreprenører, sammen med Elon Musk og Richard Branson (som har startet henholdsvis SpaceX og Virgin Galactic), som forsøker å redusere kostnaden av reiser i verdensrommet. Bezos fortalte nylig at han planlegger å bruke ti milliarder kroner til dette formålet årlig.

Det kan komme godt med. Romfart koster nemlig penger. Mye penger. For Blue Origin skal 1500 ansatte lønnes, ny teknologi skal utvikles og fartøyene må gjennom omfattende testing.

Skal tilby romreiser neste år

Men noen milliarder i året, er nesten for lommepenger å regne for verdens rikeste mann. Oppdraget kunne heller nesten ikke vært viktigere, ifølge Bezos. Milliardæren tror at jorden kommer til å tappes for ressurser, og at vi derfor er avhengige av å ta i bruk ressurser fra andre planeter. Kanskje blir vi på ett tidspunkt også nødt til å forlate jorda for godt.

I første omgang er det imidlertid mest aktuelt å tilby romreiser. Billetter kan allerede bli lagt ut på nyåret, og prisen er estimert til å ligge på et sted mellom 1,5 til to millioner kroner. Romturistene skal ifølge Bezos kun trenge én dag med trening før avreise.

– Blue Origin er det viktigste jeg jobber med, men jeg vil ikke leve lenge nok til å se hvor det ender, sier han.

Toppbilde: Blue Origin

 

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.