Ny forskning gir oss nye, grufulle detaljer om hva som kan ha skjedd med menneskene i nabobyene til Vesuv under vulkanutbruddet i år 79.

Forskningen tyder på at temperaturen var så ekstrem at den kokte blodet og eksploderte hodene til ofrene sine.

Vent litt, hva?!

En stor gruppe menneskelik er funnet bevart dypt i en grav av aske i den gamle byen Herculaneum, et lite stykke unna Vesuv. Forskere har nå studert beinene deres for å komme til bunns i hvordan menneskene døde. Analysene er nylig publisert i tidsskriftet PLOS One.

Detaljene er til å få mareritt av.

300 personer flyktet til byens strand under utbruddet. Der søkte de ly inne i flere naust. Det ble deres grav. Temperaturen i området skal ha steget til mellom 200 og 500 grader celsius.

Varmen var så intens at den fordampet alle kroppsvæskene deres. Trykket i kroppen ville da blitt så høyt at hodene deres ville eksplodert fra innsiden.

Grusomme syn ventet arkeologene som gravde opp kamrene ved byen Herculaneum. Foto: Petrone et. al. / PLOS One

Forskerne skriver at de for første gang har funnet «overbevisende eksperimentelle bevis som tyder på rask fordamping av kroppsvæsker og mykt vev hos ofrene i Herculaneum».

De studerte 103 skjeletter og fant ut at de fleste beinene hadde skader. Disse bruddene og sprekkene ligner på skadene på kremerte bein. Bruddstedene var også forkullet, noe som tyder på at de er blitt utsatt for ekstrem varme.

Herculaneum var en av byene som lå aller nærmest Vesuv.

Dette er et kart over området som ble rammet av vulkanutbruddet til Vesuv i år 79. Foto: Mapmaster (CC BY-SA 3.0)

Det var i år 79 at Vesuv eksploderte i et voldsomt utbrudd som slynget stein og aske høyt opp i lufta. Tusenvis av mennesker døde. Det kolossale utbruddet utløste hundre tusen ganger mer energi enn bombingen av Hiroshima, og begravde byene Pompeii og Herculaneum i tykke lag med aske.

Asken har bevart flere av nabobyene til vulkanen og står i dag igjen som unike vindu til livet i Romerriket.

To av ofrene til Vesuv. Begge ble funnet på stranden i den gamle romerske byen Herculaneum. Foto: Petrone et. al. / PLOS One

Vulkanen Vesuv er fortsatt aktiv og hadde sitt foreløpig siste utbrudd i 1943. I dag bor det om lag tre millioner mennesker i nærheten av vulkanen og sentrum av Napoli ligger bare 12 kilometer unna.

Toppbilde: Sally V via Wiki Commons (CC BY-SA 4.0)