Det er faktisk tre år siden hele internett kranglet om hvorvidt kjolen – the dress – var blå og svart, eller hvit og gullfarget, og nå har øynene våre fått noe nytt å bryne seg på.

Denne gangen er det den japanske psykologi-professoren Akiyoshi Kitaoka som står bak de godt over middels forstyrrende synsbedragene. Det skriver IFLScience.

Professoren har en mildt sagt hjernevrengende twitter-feed, og spesialiserer seg nettopp på å skape og utforske optiske illusjoner.

Nedenfor kan du se flere av Kitaokas siste verk, som alle er eksempler på den samme optiske illusjonen, hvor også alle følger samme mønster: Et objekt beveger seg langs en flate som består av en farge eller en monokrom fargeskala. Mens objektet beveger seg, later det til å skifte farge «underveis» for å stikke seg ut fra bakgrunnen.

Men: objektets farge er konstant. Firkanten har faktisk nøyaktig den samme fargen hele tiden, og skifter altså ikke farge mens den beveger seg.

whaaat!? Ganske kult!

Synsbedraget du ser overfor er riktignok ikke nytt, men et temmelig velkjent fenomen kalt lys-illusjon.

Her skal vi forsøke å forklare hvordan illusjonen funker i korte trekk:

La oss si du går rundt i en mosegrønn skog, mens du leter etter mat eller jakter på et dyr. Det er en solrik dag, noe som betyr at det er skarpt lys når du beveger deg ute på åpne områder, mens under skyggefulle trær er det naturlig nok mindre intenst lys. I tillegg er det flere små vann i skogen, som lyset reflekteres i.

Alt dette, hvordan lyset hele tiden varierer på ulike måter, byr på utfordringer for det visuelle systemet ditt. Ikke minst når du tross alt leter etter «nåla i høystakken» – et brunt rådyr blant grønne og brune trestammer. Alt blendes tilsynelatende inn i samme fargeskala.

Nettopp derfor er hjernen så smart at den «skrur opp» lysstyrken og kontrasten på fargen til selve objektet i bevegelse – til rådyret – slik at du lettere kan se det røre seg i terrenget ( mot den grønne bakgrunnen), og dermed lettere fange det.

Lys-illusjonen er et godt eksempel på hvordan pupillene og hjernen vår tilpasser seg erfaringer gjort i en naturlig 3D-virkelighet. For mens lys-illusjonen som oftest er en superfordel for oss ute i den virkelige verden, virker den likevel ganske dum i 2D.

optical illusion GIF

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.