Den er veldig ung, har et ekstremt kraftig magnetfelt og er et mysterie for astronomer.

Det hele er jo ganske enkelt. En måne går i bane rundt en planet, og en planet går i bane rundt en stjerne. Så hva er det SIMP J01365663+0933473 holder på med? Bør den ikke finnes seg en stjerne snart?

Riktignok er den kun 200 millioner år gammel, vår egen planet er jo hele 4,5 milliarder år, men det virker likevel som god nok tid til å finne seg en partner.

Men hva er den egentlig? En planet, eller hva?

Spørsmålene får astronomer til å ligge å gruble om nettene. SIMP kan være en planet, eller den kan være en såkalt «brun dverg». som er for massiv til å være en planet, men ikke massiv nok til å opprettholde fusjonsprosessen i kjernen for å bli en stjerne.

– Den er akkurat på grensen mellom å være en planet og en brun dverg, eller en feilet stjerne, og den gir oss noen overraskelser som potensielt kan hjelpe oss å forstå magnetiske prosesser på både stjerner og planeter, sier Melodie Kao, som var med å forfatte en studie om SIMP, i en uttalelse.

Det er nemlig ikke bare de løpske bevegelsene som overrasker astronomer. Magnetfeltet til SIMP er 200 ganger sterkere enn Jupiters.

– Vi har funnet at alderen, massen og temperaturen til sammen ikke kan skape de sterke magnetfeltene, står det i studien.

Det er dermed fortsatt uvisst hva som står bak SIMPs voldsomme tiltrekningskraft.

Og hva med klimaet? Kan vi slå oss ned på denne rare skapningen når vi har brukt opp ressursene på vår egen planet?

Trolig ikke. Klimaet på SIMP er 800 plussgrader. Til sammenligning har sola en temperatur på 5500 plussgrader, mens Jupiters klima ligger på 150 kuldegrader.

Den merkelige, runde ballen finner du vandrende ørkesløst, omtrent 20 lysår unna vår egen Tellus.

Toppbilde: Caltech/Chuck Carter; NRAO/AUI/NSF