I flere tiår har fergen og den hemmelige lasten ligget skjult hundrevis av meter under Tinnsjøen. Frem til nå.

DF«Hydro» ble i 1944 bombet og senket av norske motstandsfolk. Målet var å hindre nazistene i å frakte tungtvann fra Vemork kraftverk i Telemark tilbake til Tyskland for å bruke det i produksjonen av atomvåpen.

Det var Knut Haukelid, Knut Lier-Hansen og Rolf Sørlie som snek seg inn på fergen og gjemte en tidsinnstilt sprengladning om bord. Den skulle gå av da båten passerte det dypeste punktet i innsjøen, så dypt at ingen nazister kunne dykke ned for å redde tungtvannet.

10.45 på formiddagen, den 20. februar, sank den. Det var 47 mennesker om bord, og av disse mistet 14 nordmenn og fire tyske soldater livet. Fergen sank hele 440 meter ned til sjøbunnen.

– I flere tiår har denne innsjøen huset en hemmelighet, og for å finne ut av den, må hele innsjøen undersøkes, sier Fredrik Søreide, professor ved NTNU, som har vært med å undersøke vraket.

440 meter er for dypt for dykkere, men med et ubemannet fartøy, utstyrt med nye, kraftige scannere, er det mulig å utforske innsjøens mørke kriker og kroker. Ny sonarteknologi og 3D-animasjon er i stand til å «tømme» Tinnsjøen for vann, og vise frem hvordan vraket ser ut i dag.

Det er tidligere blitt spekulert i om tungtvannet var blitt byttet ut med vanlig vann, siden fergen tilsynelatende var så lett bevoktet. Prøver av tre av tønnene viser imidlertid at de inneholder tungtvann.

Bilde av DF «Hydro» ved Mæl fergekai ved Tinnsjø tatt i 1925. Foto: Anders Beer Wilse

Så hvor mange tønner var fergen lastet opp med?

I tillegg til de tre som allerede er hentet opp, er det antatt at ti tønner fløt opp til overflaten, fordi de ikke var fulle.

I ny videografikk ser vi hvordan det fortsatt ligger tønner spredd rundt fergen på sjøbunnen. Fem stykker er synlige rundt vraket. Èn ligger fortsatt på dekk, to ligger rett ved skroget og to til ligger 20 meter unna. Det vil si at 18 tønner er gjort rede for.

– Vi tror flere tønner fortsatt er om bord på ferga, fanget under vogner som er snudd opp ned, sier Søreide.

Videografikken er utviklet av forskere ved NTNU og Kongsberggruppen. Den er basert på sonardata og ti tusen bilder, som så er satt sammen til en datamodell av fergen. Resultatet er blitt så detaljert at man kan se detaljer som er mindre enn en centimeter.

Totalt er det anslått at fergen fraktet om lag et halv tonn tungtvann, et tap som kan ha hatt en stor betydning for nazistenes mål om å utvikle atomvåpen.

Vraket av DF «Hydro» er i dag vernet av Unesco og er fredet som krigsminne.

Du kan se hele den ferske dokumentaren «Hemmeligheter på havets bunn» på National Geographic.

National Geographic