Meteoritten som utryddet dinosaurene, brant også fuglene ned fra trærne. Arten som overlevde valgte å leve på bakken, ifølge en ny studie.

Chicxulubkrateret utenfor Yucatan-halvøya i Mexico bærer vitne om en masseutryddelse. En kjempemeteoritt slo ned for 66 millioner år siden og bidro etter all sannsynlighet til at den globale temperaturen steg til himmels. Det er en kjent sak at dinosaurene ikke overlevde naturkatastrofen.

Ifølge en ny studie i tidsskriftet Current Biology, gjorde heller ikke fuglene det. Med unntak av noen emu-lignende fugler som levde på bakken.

– Veldig mange forsøker å forstå hva som ble utryddet mot slutten av Kritt-perioden, men vi vet svært lite om hvorfor fuglene klarte å snike seg forbi, sier Daniel Field ved Universitetet i Bath, ifølge The Atlantic.

Det er Field og hans kollegaer som nå hevder at denne fuglearten overlevde mens slektningene dens ikke overlevde masseutryddelsen.

Forklaringen? Jo, trærne og grenene deres stod i flammer!

– Fossilene av planter og fugler viser at skogene kollapset. Fuglene som levde der ble utryddet fordi det ikke lenger fantes grener å leve på, sier Regan Dunn, som også var med på studien, til The Guardian.

Kjempemeteoritten skal ha gitt fra seg en million gang mer energi enn en atombombe, og varme rester regnet ned fra himmelen som utløste globale skogbranner like etter nedslaget.

The Atlantic skriver at forskerne baserer teorien på granskning av pollenkorn, som bevares svært godt i forstenet tilstand. Like etter meteorittnedslaget, skal pollenkorn ha så godt som forsvunnet fra over hele verden. Og i dette tidsrommet skal bregner ha dukket opp – en plante som vanligvis er den første til å gro frem igjen etter skogbrann og andre katastrofer.

– Forfedrene til dagens fugler trakk ikke opp i trærne igjen før skogene hadde hentet seg inn igjen etter meteoritten som forårsaket utryddelsene. Kun en håndfull av fugler overlevde, og alle de fantastiske fuglene i dag kan spores tilbake til disse forhistoriske forfedrene, sier Daniel Field til The Guardian.

Fuglene måtte da «lære seg» å fly igjen.

– I dag er de den mest mangfoldige og utbredte gruppen virveldyr!

Fremover skal forskergruppen vie oppmerksomheten til å gjenskape hvordan fuglebestanden ble gjenopprettet og hvordan arten blomstret i det økologiske tomrommet etterlatt av dinosaurene.

Toppbilde: Phillip M Krzeminski / University of Bath