SpaceX har snudd romfartsindustrien på hodet. Nå skal de bruke den samme raketten to ganger på 24 timer.

Da det private romselskapet SpaceX i februar sendte sin Falcon Heavy opp til verdensrommet, satt millioner klistret til direktesendinger verden over.

Et av de mest minneverdige øyeblikkene fra dagen var da rakettene landet helt synkront tilbake på bakken.

Landing Falcon Heavy GIF - Find & Share on GIPHY

Den nye versjonen av Falcon 9-raketten, kalt Block 5, som skutt opp forrige fredag, var en stor suksess. Raketten kan ta gjenbruk i industrien til nye høyder, ifølge SpaceX-grunnlegger Elon Musk.

Målet for neste år er å skyte opp den samme raketten to ganger på ett døgn. Det er i så fall en utrolig utvikling på få år. Det er bare ett år siden SpaceX først klarte å skyte opp og lande en brukt rakett.

– I fremtiden vil det virke bisart at vi pleide å krasje raketter i havet, i stedet for å bruke de om igjen, skrev Musk på Twitter etter fredagens oppskyting.

Det er snart åtte år siden Falcon 9 ble den mest dominerende raketten på verdensmarkedet. En av årsakene til at SpaceX har vært en så stor suksess, er at de har tatt med seg tankemåtene til Silicon Valley til romfartsindustrien, skriver Arstechnica.

Dagens Falcon 9 er dobbelt så kraftig som den første og siden den kan brukes igjen og igjen, langt billigere.

SpaceX har likevel ikke tenkt å hvile på laurbærene de neste årene. De neste fem årene er målet å skyte opp rakettene sine 300 ganger, eller om lag en gang i uka.

Toppbilde: SpaceX

 

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.