Australske forskere byr opp til dans med utradisjonelle partnere, nemlig en gruppe med Port Jackson-oksehodehaier. Og haiene digger jazzmusikk – så fremt det er mat i bildet.

Utgangspunktet for studien er teorien om at haier har lært å assosiere lyden av båtmotorer med mat, ettersom burdykkingsutrister ofte kaster mat i havet for å tiltrekke seg haier. Og studien som er publisert i journalen Animal Cognition, viser at haien kan lære dette svært raskt.

To Port Jackson-haier i et akvarium i Frankrike. (Bilde: Strobilomyces [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons.)

Unge Port Jackson-haier ble trent opp til å svømme mot lyden av jazzmusikk for å motta mat. Fem av åtte haier evnet å forbinde jazz og foring.

– Haier er undervurdert når det gjelder læring – folk flest ser på de som tankeløse, instinktive dyr. Men de har veldig store hjerner og er åpenbart mye smartere enn vi gir de ære for, sier Catarina Vila Pouca som ledet forskningsprosjektet ved Macquarie University i Sidney.

Haiene har derimot et stykke å gå når det gjelder sjangerforståelse. Forskerne forsøkte nemlig å få de til å skille mellom jazz og klassisk musikk, til stor forvirring for haiene.

– De forstod at de åpenbart skulle gjøre noe da den klassiske musikken spilte, men de klarte ikke å finne ut at de skulle svømme til et annet område av vanntanken deres, forklarer Culum Brown som var med på forskningen.

– Det er vanskeligere enn det høres ut. Haiene måtte lære at bestemte musikksjangre var tilknyttet forskjellige områder, og at dette igjen førte til mat som premie. Kanskje hadde de klart å lære seg det med litt mer trening, sier Brown.

Forskerne håper funnene vil bidra til bedre bevaring av de mange haiartene i australske farvann.

Toppbilde: Mark Norman / Museum Victoria [CC BY 3.0], via Wikimedia Commons.

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.