Vi vet lite om hvordan reproduksjon vil fungere i verdensrommet, men det vil NASA gjøre noe med. Første steg? Sende sæd fra mennesker og okser til Den internasjonale romstasjonen (ISS), selvfølgelig!

Studien av hvordan vektløshet påvirker sæden har fått navnet «Micro-11» og de nedfrosne sædprøvene var ombord en Falcon 9-rakett som ble skutt opp i starten av april.

«Å studere reproduksjonens biologi i verdensrommet er nyttig fordi mikrogravitasjonen der oppe kan avsløre prosesser og koblinger det ikke er mulig å avdekke på jorden», skriver NASA på sine hjemmesider.

Her jobber NASA-astronaut Kate Rubins med et eksperiment om bord Den internasjonale romstasjonen i det som kalles «Microgravity Science Glovebox» – et forseglet instrument hvor sædcellene også skal undersøkes. (Foto: NASA)

Befruktning hos mennesker og andre pattedyr skjer ved at en sædcelle svømmer mot og smelter sammen med en eggcelle. Sædcellen må aktiveres før den starter å bevege seg, og før den smelter sammen med eggcellen må den bevege seg enda raskere og cellemembranen bli mer flytende.

Tidligere eksperimenter tyder på at den første delen, altså aktiveringen av sædcellen, skjer raskere i mikrogravitasjon – altså tilnærmet vektløshet. Stegene like før sammensmeltingene ser derimot ut til å skje saktere enn på jorden – eller ikke i det hele tatt. Det kan dermed forhindre befruktning i verdensrommet.

Sædceller fra en okse har her blitt tilsatt et selvlysende materiale slik at forskere kan se om de nødvendige reaksjonene for befruktning finner sted. (Foto: NASA)

Oksesæd oppfører seg tilnærmet likt vår egen, men er ikke like variert når det gjelder bevegelse og utseende. Forskerne tok derfor med kjønnscellene fra okser for å avdekke små variasjoner mellom artene. Astronautene skal filme cellenes bevegelser og tilslutt sende de tilbake til jorden for videre undersøkelser.

Men det er ikke første gang sædceller er sendt ut i verdensrommet i vitenskapelig øyemed.

– Flere andre arter har klart å reprodusere seg i verdensrommet, blant annet frosker, salamandere, sjøpølser, maneter, snegler, den japanske risfisken Medaka og andre vannbaserte virvelløse dyr, forklarer Darrell Waller, pressekontakt for prosjektet, til Inverse.com.

Med all diskusjonen rundt romturisme og reiser til Mars, gir det vel mening å undersøke om det er mulig også for oss å lage stjernebarn?

Toppbilde: NASA