Små robotbier vil ikke bare være mer økonomisk enn å sende store rovere og mennesker, de vil også være mye mer effektive.

Da NASA utlyste konkurransen Innovative Advanced Concepts (NIAC) for å finne innovative måter å utforske planeten Mars på, var en av de utvalgte prosjektet Marsbees. Ideen er laget av et forskningsteam fra Universitetet i Alamabama som også samarbeider med forskere fra Japan, og er ledet av Chang-kwon Kang.

Robotbiene vil imidlertid bli litt annerledes enn biene vi finner på jorden. Teamet ledet av Kang har foreslått å lage små robotbier på størrelse med humler som vil ha vingestørrelsen til en sangsikade.

Robotbiene trenger nemlig litt ekstra vingekraft i Mars atmosfære, som er 1% tykkere enn den vi har på jorden.

Foto: NASAChang-kwon Kang

Hver robotbie vil kunne kommunisere trådløst med en basestasjon som også kan lade biene. De vil ved hjelp av sensorer fly ut i svermer over hele planeten for å lete etter metanutslipp (et tegn på liv), lage kart, ta geologiske prøver og ta bilder.

Biene vil ikke bare være mer mobile enn for eksempel en Rover (Curiosity har for eksempel bare beveget seg ca. 18 kilometer på sine 7 år på Mars), de vil også være langt billigere å produsere og sende avgårde. 

Biene er foreløpig bare i planleggningsfasen, og det er fremdeles mye arbeid som må gjøres. Neste steg er å finne de optimale dimensjonene for robotbiene som vingedesign og vekt. Det hele testes i et vakuum, og når dimensjonene sitter vil forhåpentligvis teamet fra Alabama og Japan få mer økonomisk støtte fra NASA.

For å se en fullstendig liste over de mange kreative og spennende prosjektideene NASA mottok, se her

Toppbilde: NASA

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.