… men ikke få panikk, NASA jobber med saken.

Ta det med ro. Det er anslått at sjansen kun er 1 av 2700 at asteroiden 101955 Bennu vil kollidere med Jorda.

Det betyr imidlertid ikke at NASA hviler på laurbærene. Romfartsetaten har allerede laget en plan dersom det utenkelige skulle skje. Hvis en liten asteroide er i bane til å treffe Jorda, er planen å sende et ni tonn stort romskip inn i steinen for å få den til å endre kurs. Dersom asteroiden er større, vil de bruke en atombombe for å dytte den ut av Jordas rombane.

HAMMER-romskipet til høyre og oppskytingsraketten til venstre. Tegning: LLNL/NASA

Planen blir kalt HAMMER (som står for Hypervelocity Asteroid Mitigation Mission for Emergency Response).

– Vi utfører noen studier for å forberede oss, slik at dersom vi finner et truende objekt, så er vi bedre rustet til å ta hånd om det, sier NASAs Brent W. Barbee til The Washington Post.

Barbee understreker at planen kun er teoretisk, og Bennu befinner seg heldigvis 87 millioner kilometer fra Jorda. Men onsdag 21. september 2135 er det en liten sjanse for at den vil ende opp i et digert smell her hjemme, skriver avisen.

NASA har laget en liste der 73 asteroider er rangert etter sannsynlighet for at de treffer Jorda.

En av disse er Bennu, som først ble oppdaget i 1999 og er nesten 500 meter lang.

Romsonden OSIRIS-REx ble skutt opp i 2016 og er på vei for å ta geologiske prøver av Bennu. Den er forventet å være fremme i august. Prosjektet koster 800 millioner dollar, og er NASAs første forsøk på å hente mineralprøver fra en asteroide.

Bennu skal ikke være stor nok til være en eksistensiell trussel mot menneskeheten, og er langt mindre enn asteroiden som tok livet av dinosaurene. Den var til sammenligning et sted mellom ti til 15 kilometer bred.

Den kan likevel gjøre enorm skade dersom den treffer områder med mennesker i. Kraften som vil bli utløst er på om lag 1.450 megatonn TNT, som tilsvarer tre ganger så mye energi som alle atombomber som er detonert gjennom historien.

Toppbilde: NASA