Den kan bo i verdensrommet, tåle ekstrem stråling og varme, takle 272 minusgrader og klare seg i 120 år uten vann.

Nei – vi snakker ikke om Alien, men vannbjørnen.

Vannbjørnene er mellom 0,05 og 1,2 millimeter store, og lever i vann over så og si hele kloden.

Fra før av er vannbjørnen kjent som verdens tøffeste dyr. Men i en fascinerende ny studie får vi vite mer om akkurat hvor tøff denne bamsen faktisk er. Det skriver Gizmodo.

Og resultatene er forbløffende: Ifølge forskerne kan vannbjørnen overleve så å si alt som enten naturen, universet eller menneskene utsetter den for.

water bearing GIF

Formålet med studien, som før helgen ble publisert i Nature, var å fastslå hva som skal til for å utslette alt liv på jorda.

For å få svaret på dette eh …hyggelige spørsmålet måtte først forskerne spørre seg: Hva er det vanskeligste dyret å drepe som vi vet om, og hvordan dreper man det?

Svaret ble (ikke overraskende) vannbjørnen, men hva skal til for å ta den av dage? Vel, helt ekstreme forhold viser det seg.

Forskerne fant at det 350 millioner år gamle dyret mest trolig vil overleve alle mulige katastrofer. Fra asteroider og supernovaer, til atomkrig og ekstreme gammaglimt. Dette fordi ingen av disse hendelsene kan utløse den éne tingen som bamsen virkelig vil slite med.

Om for eksempel atmosfæren til jorda blir ødelagt, eller drivhuseffekten forsvinner, kan de bare gjemme seg i havet, gå i dvale og håpe på bedre tider.

Forskerne mener at den eneste tingen som kan ta knekken på vannbjørnen, er om alle verdenshavene koker bort.

Jepp, det stemmer, jorda må bli knusktørr for å utslette denne krabaten.

Med dette i tankene er forskernes hypotese at det bare er en 1/1000.000 sjanse for at det vil skje en katastrofal hendelse som vil tilintetgjøre alt liv på jorda – inkludert vannbjørnen – før sola eventuelt blir så gammel og varm at den bare steker jorda fullstendig og alt vann fordufter.

Og hva med oss, menneskerasen? Vi er da trolig utslettet for lenge siden, eller?