Solkraft har av naturlige årsaker ikke blitt en stor hit her i landet, men i Kina ser det helt annerledes ut.

Etter å ha passert ledende land som USA, Tyskland, Japan og India, har landet nå sikret seg ledertrøya når det kommer til å unytte sola som energikilde.

Så, hvorfor ikke ha det litt gøy mens man holder på?

Det er trolig det kineserne har tenkt da de planla et nytt solkraftverk i Datong, nord i Kina.

Til vanlig er solkraftverk gjerne formet som store sirkler eller rektangler, men det ser jo fryktelig kjedelig ut.

Derfor har nå China Merchants New Energy Group, en av landets største utbyggere av fornybar energi, nå bygget et stort solkraftverk på 248 mål, som ser akkurat ut som en gigantisk pandabjørn. Det skriver Business Insider.

Kraftverket har akkurat startet med å levere solkraft til et strømnett nordvest i Kina, og går alt etter planen får pandabjørnen en ny pandavenn senere i år.

Når solkraftverket er ferdig vil det strekke seg over et område på seks kvadratkilometer. Foto: China Merchants New Energy/Panda Green Energy

Passende nok har kraftverket fått navnet «The Panda Power Plant», og pandaen gjør mer enn å se søt ut. Når anlegget er ferdig, vil det kunne produsere 3.2 milliarder kilowatttimer med solkraft i løpet av 25 år.

Det betyr at solkraftverket kan gjøre millioner av tonn med kull overflødig, noe som igjen kan bidra til å redusere Kinas karbonutslipp betraktelig.

Utbyggerne har jobbet tett sammen med FNs utviklingsprogram (UNDP) for å gjøre Panda-kraftverket til en realitet. Prosjektet er en del av et større initiativ for å gjøre unge kinesere mer bevisste på hvor viktig det er å satse på fornybar energi.

I 2016 sto Kina for halvparten av verdens kullforbruk. Og gitt de store Co2-utslippene som kommer fra brenning av kull, er alt det Kina får til hva gjelder å redusere kullavhengigheten, av stor betydning for klimaet.

En ting er sikkert: Folk har fått øynene opp for kjempepandaene, og det planlegges nå å bygge flere panda-kraftverk andre steder i Kina i løpet av de neste fem årene.

National Geographic