Med kun en knapp uke igjen til årets beste dag (vi snakker selvfølgelig om 17. mai) går store deler av befolkningen rundt og bekymrer seg for trivielle ting. Trenger dressen rens etter julebordet? Må bunaden renses? Blir det for kaldt med ute-frokost på 17. mai?

Heldigvis er det mulig å få tankene over på noe annet, for eksempel ved å sjekke siste nytt fra det beste stedet i, eller rettere sagt utenfor, verden — verdensrommet.

I løpet av de siste månedene har størstedelen av rom-relaterte nyheter handlet om Saturn og Cassini-prosjektet, som står overfor sin «grand finale».

Det er vel fortjent, men gjør det også lett å glemme at vi nå har Juno i bane rundt Jupiter — og at satellitten fortsetter å levere spektakulære bilder.

Se for eksempel detaljene i det fantastiske hovedbildet her:

Her ser du Jupiters måne Io (i forgrunnen), mens skyggen fra månen passerer over den gigantiske røde flekken.

Romfarkosten Juno går i disse dager i en svært spesiell bane rundt Jupiter, og denne banen gjør at romsonden passerer svært tett på gassplaneten omtrent annenhver måned — og da blir det tatt sjukt spennende bilder.

Alle bildene fra Juno-prosjektet lagres og publiseres på JunoCam-nettsidene. Bildene som dukker opp her er basert på rådata fra kameraet ombord på Juno.

Dette betyr at bildene er uten farger, ettersom rene sort-hvitt-bilder faktisk er det beste utgangspunktet når astronomer og forskere skal analysere bildematerialet.

Slik er det stort sett med alle bilder fra verdensrommet, fargene legges til i etterkant. Dette betyr ikke at de er «falske» farger, for bildefilene inneholder også informasjon om lysets bølgelengder … altså farger.

Tilbake til JunoCam: NASA er som vanlig generøse, og i dette tilfellet har de oppfordret publikum til å laste ned originalbildene fra hjemmesiden sin, og gjøre sine egne fargeversjoner som kan publiseres på samme side.

Dette har blitt relativt populært, og nettsidene til JunoCam er en liten oase av fantastiske fargespill fra Jupiter.

Nettstedet Gizmodo har gjort et sveip og hentet frem noen av de mest imponerende, og her kan du se et lite utvalg:

Bildet overfor er manipulert og fargejustert av Craig Sparks, og motivet viser de lyse områdene som kalles «Jupiters øyne». Foto: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Gabriel Fiset

Fantastisk fargespill i dette bildet fra «arudelife», og selvsagt NASA/JPL-Caltech

Fantastiske fargekombinasjoner i turbulensområdene på Jupters overflate. Foto: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Roman Tkachenko

Jupiters øyne, her i lysegrønn utgave. Foto: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Craig Sparks

NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/gundogan

NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Rafael_Ruiz

Det er ikke bare jalla og publikumskolorerte bilder som tyter ut av NASA nå om dagen. Juno og andre prosjekter produserer også hard science, selv om dette ikke alltid ikke er like visuelt stimulerende.
En ny rapport, omtalt i New Scientist, viser at Jupiters magnetfelt er både større, sterkere og mer irregulært i formen enn hva forskerne tidligere har trodd.
I motsetning til jordens magnetfelt, som dannes av en metallisk kjerne dypt i jordens indre, ser Jupiters magnetfelt ut til å stamme fra et lag metallisk hydrogen som ligger nærmere planetens overflate.
Mer om det kan du lese her.