Få ting forsterker følelsen av å seile inn i det nye året bedre enn å lese om gigantiske roboter, trygt plassert på den andre siden av jorden.

Robotene vi leser om til vanlig er jo ikke spesielt spennende.

De vil riktignok kanskje erstatte deg på jobben som lageransatt eller på fabrikken, men de fleste moderne roboters store problem er at de rett og slett ser frøktelig kjedelige ut. Litt sånn som dette.

Slapt utseende har det koreanske firmaet Hankook Mirae bestemt seg for å gjøre noe med — og resultatet er intet mindre enn fantastisk.

I videoen nedenfor kan du se Hankooks sjefdesigner, Vitaly Bulgarov, sette seg inn i – OG KONTROLLERE – en fire meter høy mech-aktig robot:

Posted by Vitaly Bulgarov on Tuesday, 20 December 2016

Sjefdesigner Vitaly Bulgarov har en spennende bakgrunn, med erfaring fra Boston Dynamics – du vet, det amerikanske firmaet som for tiden lager de skumleste robotene på markedet.

I tillegg har han design-erfaring fra filmer som RoboCop (den nye versjonen), Transformers og kinoaktuelle Ghost in the Shell.

Resultatet av Vitalys villeste fantasier er METHOD-2. En 1300 kilo og drøyt fire meter høy mekanisk robot — med plass til en menneskelig pilot.

Selskapet har angivelig brukt 200 millioner dollar over to år på å konstruere en slags real life gundam.

Magasinet Live Science har tidligere vært skeptiske til Hankooks mech-roboter, og det kan det sikkert være gode grunner til, men ingen kan nekte for at det som skjer i videoen ovenfor er inspirerende.

Skeptikere mener på den andre siden at det er lang vei frem til funksjonelle mech-roboter. Men som en respons til utsagn som dette har Vitaly Bulgarov publisert en ny video som viser roboten METHOD-2 ta sine første babyskritt:

Method-2 makes its first steps with a human on board!We're currently revising the frame to reduce the vibration.

Posted by Vitaly Bulgarov on Friday, 30 December 2016

Ifølge Bulgarov vil selskapet foreta en offisiell presentasjon av METHOD-2 senere i år, så det er bare å krysse fingrene for at selskapet presenterer noe som faktisk kan kjøpes.

National Geographic