Har du fått noia av å plutselig få øye på et bittelite hull i flyvinduet ditt?

Du trenger ikke å være flyingeniør for å skjønne at riktig trykk i kabinen er viktig når du befinner deg i en metallboks på 11.000 meters høyde. (Vi husker vel alle «Snakes on a Plane»-scenen der flyvinduene skytes i stykker og de ekle slangene suges ut i troposfæren?)

Du skulle derfor kanskje tro at det lille hullet på bunnen av flyvinduet er der ved en feil, eller at det er spesielt for ditt flyvindu.

Men faktum er at alle flyvinduer har et slikt hull, og de er der for en grunn. Til Slate forklarer piloten Mark Vanhoenacker hvordan hullene har en viktig sikkerhetsfunksjon.

–  Vi kaller gjerne dette for «luftehullet» eller «blodhullet», skriver Vanhoenacker og forklarer:

–  Hvis du ser nøye etter, vil du legge merke til at det typiske vinduet på et passasjererfly har tre lag med glass. Det innerste glasset er til for å beskytte de to andre. Glasset i midten og det ytterste glasset har de viktigste funksjonene. Det er det midterste glasset som vanligvis har dette luftehullet i seg.

Som piloten skriver, er luftehullet til for å regulere forskjellen mellom lufttrykket i kabinen og lufttrykket utenfor flyet.

Når et fly tar av, faller trykket i kabinen og utenfor flyet, men det faller langt mer utenfor flyet. Det er da flyinstrumentenes jobb å sørge for å stabilisere lufttrykket i kabinen, slik at du kan lene deg tilbake i setet og se på «Hercules in New York» uten å besvime eller få symptomer på hypoxia (mangel på oksygen).

Fra «Hercules in New York» (1970).

Jo høyere flyet kommer, desto mindre oksygen og trykk blir det utenfor flyet, og lufta blir stadig tynnere. Det betyr at forskjellen mellom lufttrykket i kabinen og utenfor flyet blir ekstrem høy. Dette gjør at all luft på innsiden av kabinen «jobber desperat» for å komme seg ut av flyet for å justere ubalansen i trykket.

– Formålet med de små luftehullene i glasset er da å tillate trykket å stabilisere seg mellom kabinen og glippen mellom glassene. Slik blir det kun det ytterste glasset som blir utsatt for lufttrykket i kabinen, sier Marlowe Moncur, sjef for teknisk avdeling hos GKN Aerospace, en fabrikant av flyvinduer til pilot Vanhoenacker.

Skulle det mot formodning skje noe med det ytterste glasset, vil det midterste glasset ta over jobben med å beskytte oss fra mangel på lufttrykk utenfor kabinen.

Da har det riktignok ikke den ekstra lille sikkerheten med luftehullet, men det er fortsatt ikke noe flyinstrumentene ikke vil klare å takle på en enkelt flytur.

Og ikke nok med det, «pustehullet» har også en annen funksjon: Det slipper ut fukt fra rommet mellom glassene. Dette hindrer tåke og frost fra å feste seg på vinduet (det er tross alt temperaturer ned mot -70 grader der ute), noe som gjør at du kan titte ut og drømme deg bort i skyene der ute.

Takk skal du ha vesle hull – for at du bokstavelig talt får oss til å puste lettet ut når vi flyr.

Via Science Alert.

Toppbilde: Chris Waits/Flickr

National Geographic