Vi skrev nylig om «mirakelmotoren» som potensielt kan frakte deg til Mars på bare ti uker.

Det er imidlertid for en liten evighet å regne, sammenlignet med Solar Express – et rom-tog som skal kunne frakte deg til den røde planten på under to dager! Det tilsvarer en fart på én prosent av lysets hastighet, eller rundt 3000 km/t.

Vel, bare dersom hypotesen til den Montreal-baserte oppfinneren Charles Bombardier viser seg å holde stikk, noe det selvfølgelig ikke er gitt at den gjør.

Bombardiers kongstanke er som følger:

– I verdensrommet er den aller dyreste delen av reisen knyttet til fasene med akselerering og nedbremsing. Energien som kreves til disse fasene er enorme, spesielt når man snakker om noe som er så tungt som et rom-tog. I tillegg, om du skulle starte med å frakte nyttelast, ville det raskt bli veldig dyrt, skriver Bombardier på hjemmesiden til Solar Express.

– Men straks toget har nådd cruising speed, er energibruken helt minimal. Og her er ideen bak Solar Express-konseptet: Toget stopper aldri; i stedet vil romvogner/kapsler hekte seg på i fart.

Her er det vel på sin plass å nok en gang minne om at ideen fortsatt er på hypotese-stadiet, og at det per i dag ennå ikke er noen som har begynt å jobbe med den på et mer praktisk nivå.

Samtidig er hele greia en solid påminnelse om å tenke utenfor boksen, spesielt når det kommer til lange reiser gjennom verdensrommet – selv ser vi gjerne at vår fremtidige sommerferie på Mars ikke blir spist opp av de mellom 150-300 døgnene som kreves med dagens romreiseteknologi.

Bombardier ser for seg at romtoget kan bestå av sylindre – altså «togvogner» – på rundt femti meter hver. Hvert tog består av seks slike sylindre, i en rett linje. Hver sylinder vil på sin side ha plass til fire lasterom, som kan byttes ut i fart av roboter.

For å akselerere, vil romtoget benytte seg av klassiske rakettboostere, med egne småraketter i togkjernen som kan justere retningen. Deretter vil toget benytte seg av tyngdekraften for å slynge seg rundt planeter og måner. En øvelse du kanskje kjenner igjen fra en viss Mars-relatert film fra i fjor.

For å komme seg om bord på toget, som altså beveger seg i rundt 3000 km/t, må passasjerer og last fraktes til «stasjonen» (romstasjonen?) i såkalte Mobile Cargo Bays, men disse må nødvendigvis klare å holde samme enorme hastighet som selve toget. På sin reise vil «toget» kunne nyttiggjøre seg av både solkraft, samt innsamlet vann «fra kometer og småmåner».

Som du kanskje kan tenke deg, har ikke teamet bak Solar Express svaret på alle potensielle utfordringer dette tankeeksperimentet bringer med seg. Blant annet er det ikke helt klart hvordan selve lossingen av toget skal foregå – det er tross alt store masser (og levende vesener!) som må bremses ned fra enorme hastigheter.

– Det er åpenbart mange ting som må vurderes, blant annet dimensjoner, masser, fart, energi og så videre. Hvordan kontrollerer man dessuten en så kompleks farkost? Solar Express er foreløpig bare en enkel idé, men vi skulle gjerne visst hvordan vi kan videreutvikle den, skriver Bombardier.

Om noen faktisk skulle klare det, er det mange dører som kan åpnes. Forbes har regnet litt på avstandene i verdensrommet, og kommet fram til en rekke interessante tall:

En tur til månen ville bare tatt 2,13 minutter med et romtog, mens vi altså er oppe i 37 timer til Mars. Neptun, på sin side, ville vært bare 18 dager unna.

Til sammenlikning brukte Voyager 2 nesten 12 år på å nå Neptun, mens NASA anslår at de bruker rundt 260 dager på å nå Mars.

NB: Er du glad i alt som har med Mars å gjøre? Da må du følge med på storserien med den temmelig selvforklarende tittelen «MARS» på National Geographic Channel – premiere er søndag 13. november!

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.