I stjernebildet Herkules, omtrent 95 lysår unna jorden, finnes en stjerne ved navn HD164595.

Det grelle navnevalget tyder på at stjernen ikke har vært spesielt interessant for forskere — Men nå har dette plutselig endret seg.

Stjernen er så godt som lik vår egen sol (har omtrent 99 % av solens masse) og den har i alle fall minst én planet, som går i en litt vel hastig bane, med omløpstid på kun 40 dager.

Tilbake til det spennende: Det russiske romteleskopet Ratan-600 lyttet i fjor i området der HD164595 befinner seg.

Og de fant noe…

giphy

Det russiske radioteleskopet har ifølge seriøse aviser som britiske The Guardian oppdaget et «sterkt signal» fra denne stjernen.

Det russiske radioteleskopet har stort sett jobbet med å kartlegge vår egen sol, men har også hatt et engasjement for romorganisasjonen SETI, som spesialiserer seg på søken etter liv i verdensrommet.

– Kraften i signalet som ble mottatt er ikke urealistisk for en type 1-sivilisasjon, sier Claudio Maccone fra universitetet i Torino i artikkelen til The Guardian.

Så kommer selvsagt det kritiske, og det negative:

Det russiske Ratan-600-teleskopet er velegnet for å undersøke solen, men teknisk sett mindre egnet til å kunne pinpointe nøyaktig hvor et signal kommer fra.

Slik sett er teleskopet i seg selv en stor, mulig feilkilde. I tillegg har flere stilt seg skeptiske til hvorfor russerne angivelig har ventet et helt år med å kommunisere funnet av dette signalet til omverdenen?

Så langt har forklaringene gått i retning av at russerne er «sky» og at de har jobbet med å analysere dataene sine før publisering.

SETIs egne teleskoper lyttet i helgen i samme område som det russiske teleskopet, men i helgen var det angivelig stille som i graven.

Hvis de finner noe regner vi med å få høre om det.

Det er lov å håpe.