Stikk i strid med alt som moren din, læreren din, alle filmer og bøker og velmenende råd alltid har sagt — Du kan altså shoppe deg lykkelig.

Det er noen smartinger ved universitetet Cambridge i England som står bak den nye studien.

Ved å studere i underkant av 77.000 banktransaksjoner fra 625 personer har forskerne funnet ut at mennesker som bruker mer penger på ting som matcher personligheten deres er lykkeligere enn andre.

Studien, som er publisert i Psychological Science Today, tok utgangspunkt i de «fem store», en gruppe personlighetstrekk som ofte blir brukt for å plassere folk med forskjellig lynne i båser:

For eksempel så er folk som gjerne er åpne for nye erfaringer plassert i én gruppe, mens de andre gruppene huser de ekstroverte, nevrotikerne, de med tillit og omtanke, og de med tilbøyelighet til systematikk, orden og selvdisiplin.

Det deltakerne brukte pengene sine på ble også klassifisert.

Blant vare- og servicekjøpene ble for eksempel et restaurantbesøk regnet som et kjøp som havnet i kategorien «ekstrovert», mens kjøp av et kjæledyr ville havne i kategori «tillit og omtanke».

Deretter tok forskerne og sammenstilte kjøpene med deltakernes personlighet, og resultatet forbløffet dem:

Det viser seg at mennesker som kjøper ting som matcher personligheten deres (for eksempel at en utadvendt person bruker penger på restaurantbesøk) er lykkeligere enn andre.

En av forskerne bak studien, Joe Gladstone, forteller i følge avisen Independent at:

«Dette viser at ved å se på bankutskrifter kan vi vise at man kan bli lykkeligere ved å kjøpe ting, når forbruket består av varer og tjenester som passer våre personlighetstrekk og psykologiske behov».

En annen forsker, Sandra Matz, forteller til avisen at «funnene våre peker mot at det å kjøpe ting som sier noe om hvem vi er som individer kan være like viktig for lykkefølelsen som det å trives i jobben, bo på et hyggelig sted, ha venner en trives med og en partner man stoler på».

Hva kan vi lære av dette?

1: Bruk penger

2 Ikke kjøp crap

3: Ikke ha dårlig samvittighet for å splashe ut på sære ting som bare du er glad i — Forskning viser at det er godt for deg.

Ses på IKEA, evt. ditt lokale ølbryggeri…

shopping coat thrift shop fur coat mackelmore

Via itv/Independent

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.