Drama i verdensrommet når det aldrende romteleskopet Hubble plutselig leverer breaking news:

I en galakse akkurat passe langt borte har astronomene som jobber med romteleskopet Hubble nettopp oppdaget en sovende gigant.

Rundt 308 millioner lysår herfra svever galaksehopen med det mystiske navnet «Coma». Den består av mer enn 1000 identifiserte galakser og forskere har helt siden 1930-tallet spekulert i om galaksehopen kan bestå av så mye som 90 % «mørk materie».

Nå har de oppdaget noe enda mørkere.

Et av de klareste bildene av Coma-hopen. FOTO: NASA

Midt i Coma-hopen ligger nemlig en gigantisk eliptisk galakse ved navn NGC 4889. Galaksen lyser sterkt og har vært kjent for astronomene siden oppdagelsen i 1785.

Siden NGC 4889 er en såkalt eliptisk galakse er det vanskelig å sette fingeren på nøyaktig hvor stor den egentlig er. Men stor er den. De øvre estimatene anslår at den faktisk kan være flere tusen ganger så massiv som vår egen melkevei.

Og i midten av denne galaksen ligger universets største sorte hull.

Hvor stort?

Hold fast:

heic1602a

DIGER: Den tåkete flekken i sentrum av bildet er den eliptiske galaksen NGC 4889.

Det supermassive sorte hullet har en masse som er  mellom 21 og 30 milliarder ganger større enn solen.

Og størrelsen?

Hendelseshorisonten er beregnet å være 130 milliarder kilometer i diameter.

For å sette dette i et hjemlig perspektiv, så er det sorte hullet i sentrum av NGC 4889 rundt femten ganger større i diameter enn omløpsbanen til planeten Neptun.

Større enn hele vårt solsystem — og inni der ligger det like mye masse som flere titalls milliarder stjerner.

science space black hole

Forskerne tror at hullet har vokst seg så massivt etter å ha forsynt seg grovt av de indre delene av galaksen.

Forskerne fant frem til det sorte hullet ved å observere hvordan nærliggende stjerner kretser rundt et usynlig objekt. Og hastigheten på disse stjernene er med på å avsløre hvor massivt objektet de kretser rundt er.

Akkurat nå er det sorte hullet ikke særlig aktivt ettersom det ikke er noe særlig masse i umiddelbar nærhet som det kan fortære.

Men det kommer nok snart …