«Vi eksisterer som bevissthet, i et subatomisk dimensjonalt univers, hvor ingenting er umulig på din reise mot enhet».

Synes du dette høres smart ut? Da er du sannsynligvis dum.

Vi garanterer interessante diskusjoner rundt taco-fatet i kveld: Ny forskning viser nemlig at mennesker som lar seg imponere av «dype«, men meningsløse visdomsord er mer tilbøyelige til å tro på konspirasjonsteorier og paranormale hendelser.

Hmm …

glitter dolphins

Kosmiske skapninger møtes i et kvanteunivers fylt med visdom… Eller noe. Via Giphy.com

De fleste av oss har en sånn person i vår utvidede vennekrets på Facebook.

De er hyggelige folk, for all del, men jevnt og trutt lirer de av seg noen rare utsagn, gjerne akkompagnert av et fargesterkt bilde, hvor kombinasjonen av delfiner, lillafarger, «space» og budskap formidlet via comic sans, skaper illusjonen av meningsfult innhold.

En ny studie utført av forskere ved det kanadiske University of Waterloo slår fast at mennesker som lar seg rive med av såkalt «pseudo-viktig, kvasi-intellektuell bullshit» er mindre intelligente, har mindre evne til selvrefleksjon, og er mer tilbøyelige til å tro på konspirasjonsteorier, paranormale hendelser og alternativ medisin.

En rimelig oppesen ytring …

Doktorgradskandidaten Gordon Pennycook og hans forskerteam testet tre hundre  deltakere for å finne frem til den mildt sagt interessante koblingen.

Reslutatene publiserte de i en forskningsartikkel som bruker ordet «bullshit» intet mindre enn 200 ganger — noe som ifølge den britiske avisen The Independent må være en slags rekord, i hvert fall for akademiske publikasjoner.

Tilbake til undersøkelsen: Den kan ved første øyekast fremstå omtrent like usaklig som de grunne eksemplene den forsøker å avkle. For hvordan skal man for eksempel definere det de kaller «pseudo-viktig, kvasi-intellektuell bullshit»?

Forskerne bruker følgende utsagn som et eksempel på dette:

«Hidden meaning transforms unparalleled abstract beauty»

Setningen høres dyp og insiktsfull ut, som noe en karismatisk vismann kan lire av seg før han begynner å grafse etter penger/kjønnsdeler.

Dessverre betyr ikke setningen noe som helst — men den gir inntrykk av å inneha en dypere mening — noe som skiller den fra rent babbel.

For å finne frem til hvilke personer som var tilbøyelige for svada brukte forskerne en test i to trinn:

Første trinn bestod av en randomisert svadagenerator, en nettside som setter sammen «dype» setninger basert på utvalgte ord. Her er et eksempel:

«Purpose is the healing of power, and of us. To wander the circuit is to become one with it»

Deltakerne skulle så rangere disse svada-utsagnene på en skala fra 1 til 5. Rundt 27 % av deltakerne syntes de fant en større mening i svadaen.

Så blir det interessant.

I trinn to tok forskerne og utsatte deltakerne i forsøket for faktiske utsagn fra twitter-kontoen til den indisk-amerikanske new age-personligheten Deepak Chopra. Her var resultatene svært like, noe som ifølge forskerne indikerer at mange av forsøksdeltakerne ikke klarer å skille mellom syntetisert og menneskelig svada.

Her er et aktuelt bidrag fra Deepak:

Som en kontroll fikk forsøkspersonene så lese utsagn med åpenbar mening, av typen «små barn trenger mye omsorg». Formålet med dette var å sikre seg at ingen markerte absolut alle utsagn som «insiktsfulle».

Forskerne koblet så resultatene fra forsøket med andre personlighetstrekk for å finne ut forsøkspersonenes tanker om seg selv og verden rundt dem. Her er forskerne svært tydelige, og sier at de som var mest mottakelige for bulls*** utsagn også hadde «mindre selvinnsikt, lavere kognitive egenskaper og var mer tilbøyelige til å oppleve eksistensiell forvirring».

Og det er ingen steder det er mer eksistensiell forvirring enn på internett.

Folkene bak facebook-siden «Smile Gjørnet» publiserer mange «interessante» tekstplakater. Vi tror de gjør det med glimt i øyet, og aller mest for moro skyld, men tekstplakatene deres fungerer i alle tilfelle som herlig passende illustrasjoner for dette fenomenet:

en liten sønda´s tanke 🙂  Ellers som man sier på engelsk: «Pseudo-profound bullshit».             dette er ganske viktig! ikke prøv og vere noen …

Via The Independent

Toppbilde: qwerpy5485, CC-lisens 3.0 via DeviantArt

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.