Gigantplaneten Jupiter er på alle måter solsystemets storebror. Mens jorden har én måne (eller to, for flisespikkere), stiller Jupiter med 67.

De største av dem er faktisk store nok til å klassifiseres som dvergplaneter. Månen Ganymedes er for eksempel større enn planeten Merkur, og Jupiters masse er hele 317 ganger så stor som jordens. Hver niende time roterer gasskjempen rundt sin egen akse — den spinner faktisk så fort at Jupiter ikke er helt rund, men har en oblatform, omtrent som en stor tomat.

Jupiter kommer ikke til å slutte å fascinere med det første. En av tingene som har fått forskere til å gruble helt siden oppdagelsen for snaut 400 år siden, er Jupiters røde flekk.

Nå har NASA laget en fantastisk video i 4K-kvalitet som gir oss et unikt perspektiv på Jupiter. Videoen består av animasjoner laget av høyoppløselige bilder fra Hubble-teleskopet.

Hubble jobber døgnet rundt med å observere forskjellige fenomener i verdensrommet, men én gang hvert år retter Hubble blikket mot vårt hjemlige «nærmiljø». Hvert år skal teleskopet ta et sveip over planetene i den ytre delen av solsystemet. Formålet er å kunne observere endringer over tid.

Den foreløpige observasjonen av Jupiter tyder på at den røde flekken fortsetter å minske i størrelse. På bildet under kan du se hvordan den røde flekken minsker år for år.

Selv om den røde flekken blir stadig mindre, er det greit å huske på at den fremdeles er flere ganger så stor som jordkloden, og at stormen inne i flekken har rast i mer enn 400 år.

native

Forskerne har også oppdaget merkelig «bølger» ved Jupiters ekvator. Bølgene er markert med vertikale linjer på bildet over mens de skråstilte pilene peker mot sykloner.

– Hver gang vi undersøker Jupiter, ser vi mange tegn til at noe virkelig spennende er på gang, sier NASAs planetforsker Amy Simon i en pressemelding fra NASA.

Nye bilder av Neptun, Uranus og Saturn er også på vei, så det er bare å glede seg til ny viten om solsystemets kjemper.

Toppbilde: NASA