Hvis du lurer på hvordan fremtiden kommer til å se ut, ta et dagligdags problem, send det til Japan og se hvordan de velger å løse det der.

Ta matproduksjon for eksempel. Mens resten av verden venter på at grøten skal koke, utvikler japanerne heller instant noodles.

Allerede neste år vil det japanske firmaet Spread har klar en fabrikk som etter planen skal produsere 30.000 salathoder — daglig.  Det er mer enn ti millioner i året.

Om fem år, hold deg fast, planlegger firmaet å produsere 500.000 salathoder daglig. 182 millioner i året. Helt uten at bonden er involvert.

Utviklingen tilsier at hoder vil rulle — både salathoder (inn i butikken) og i jordbruket (inn på NAV).

lettuce-1000x668

Foreløpig håndterer Spreads roboter fire av totalt seks stadier i produksjonen fra lite frø til ferdig utvokst salathode. Å få bekreftet at frøene spirer er fremdeles en prosess som overvåkes av mennesker, men om kort tid skal også dette overtas av roboter.

Inne i fabrikken tar robotene seg av alle oppgaver, fra vanning og resirkulering av vann, til kontroll og regulering av temperatur, luftfuktighet og lys. Plantene ser aldri solen, men skal angivelig trives under kunstig LED-lys.

Det samme gjør de 10.000 salathodene som vokser i fabrikken til Shigeharu Shimamura.

art animated GIF

LED-lys får også planter til å trives. via Giphy

Hvor skal vi få maten fra i fremtiden? Vertical farming, eller vertikalt jordbruk på godt norsk, er også noe som flere matvareprodusenter ser på som en realistisk mulighet.

Konseptet er både plassbesparende og effektivt, noe som trengs for å produsere nok mat til en stadig voksende (og mer storspist) befolkning.

native

Ifølge Wall Street Journal har tradisjonelle tech-kjemper som Fujitsu, Toshiba og Panasonic allerede begynt å eksperimentere med grønnsakdyrking.

Hva tror du Apple lager om tiår?

Mer om LED-lys og vertical farming kan du lære om i videoen nedenfor:

Toppbilde: Spread

Via Digital Trends, Popular Science og Wall Street Journal

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.