I forrige uke fikk Danmarks sin første borger i verdensrommet. Andreas Mogensen forlot jorda og ble flatlandets første astronaut, 2. september.

I dagene ombord på den internasjonale romstasjonen ISSS har astronaut Mogensen definitivt ikke ligget på latsiden.

1404036464151403074

Bildemontasje som viser docking mellom et Soyuz romfartøy og ISS. FOTO: Roscosmos/io9

Ombord på den internasjonale romstasjonen ISS har Andreas Mogensen arbeidet med å teste ut flere typer ny teknologi, blant annet en nano-membran som skal brukes til å rense vann, supersensitive systemer for å fjernstyre roboter, samt den nye romdrakten SkinSuit.

Men det er én ting han gjorde som, visuelt sett, skiller seg voldsomt ut. Gjennom vinduene på ISS, i bane 400 kilometer over jordoverflaten, klarte Andreas å ta bilde av en såkalt «blue jet» for første gang.

1432167870332839490

ESA/io9

En «blue jet» er … eh … ingen vet helt hva det er, men forskere regner med at det enten er en egen type lyn, eller en elektrisk utladning i atmosfæren.

Disse er svært sjeldne, og siden oppdagelsen har kun ca. hundre «blue jets» blitt fotografert.

native

Fenomenet oppstår i forbindelse med storm og tordenvær, men er ikke direkte knyttet til «vanlige» lyn. Den blå strålen går ut fra toppen av stormskyen, og strekker seg 40-70 kilometer opp til ionosfæren.

FMA

Bildene som Andreas Mogensen tok fra verdensrommet viser en pulserende «blue jet», og astronauten selv virker ganske gira da han postet videoen på twitter med meldingen:

«Dette er kanskje høydepunktet fra oppdraget!»

Her kan du se hele videoen som @Astro_Andreas la ut på twitter:

Toppbilde: Rainer Knäpper, Wikimedia Commons 

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.