Du har sikkert hørt det, at en «VR-revolusjon» er på vei. «Brillene» som skal transportere deg inn i en virtuell virkelighet, ved å gi deg en skjerm foran hvert øye, er i rute for å havne under juletrærne i år.

Det er vel og bra. Men tenk om en kunne løsrive denne teknologien fra at den må brukes med en pc eller spillkonsoll? Tenk om du kunne ta og føle på–, og fysisk bevege deg omkring i de virtuelle miljøene?

Nøyaktig dette er det som er ideen bak prosjektet «The Void» – en VR-basert fornøyelsespark som er planlagt i Utah, i USA. Ved å bygge virtuelle og fysiske omgivelser som overlapper, skal en blande sammen alt det beste fra dataspill og laser tag. Og det ser helt vanvittig gøy ut.

Prosjektet blir demonstrert i en fersk film på YouTube, så hold deg fast, og se det selv:

Parken skal etter planen åpne om ett år, altså sommeren 2016. Om du ikke orker tanken på reiseveien, så kan vi berolige deg med at planen deres er å utvide med flere slike sentere, over hele verden. The Void-gründeren Ken Bretschneider forteller for eksempel til britiske Daily Mail at Storbritannia er et av de første stedene der det er aktuelt å åpne en park.

Om dette virkelig fungerer – og slår an – så kan en slik gjennomarbeidet fornøyelsespark være løsningen på den kanskje største utfordringen med VR-teknologi. En utfordring som det er vanskelig å komme unna, samme hvor fort teknologien rykker frem.

Problemene, om du sitter hjemme og bruker VR-briller med en pc eller spillkonsoll, begynner idet du beveger deg innenfor den virtuelle verden. Det er fordi du sannsynligvis fortsatt sitter bom stille i virkeligheten. Hjernen blir helt forvirret.

Synsinntrykkene stemmer nemlig ikke overens med de signalene som mottas av balanseorganene i det indre øret (den såkalte labyrinten). Resultatet er at mange opplever å bli «bilsyke» – en blir rett og slett kvalm og uvel.

voidvr

Dette er en utfordring som en kan unngå i «The Void» og lignende prosjekter – riktignok dersom de klarer å spore bevegelsene dine godt nok. Det avhenger av et presist datasystem som gjør at bevegelsene en gjør i virkeligheten, samsvarer nøyaktig med dem en opplever innenfor den virtuelle verden.

Prosjektet bruker briller kalt Rapture HMD, som skal ha en oppløsning på 1080p (full HD) på hvert øye, og innebygd lyd i THX-kvalitet. Brillene er spesiallaget, og det hevdes at de ikke er bundet av samme begrensninger som de brillene som skal på massemarkedet (spesifikasjonene finner du her).

For det finnes nemlig flere andre utfordringer med VR, som er mer tekniske. For eksempel i den seneste utviklerversjonen av Oculus Rift, så er det fortsatt slik at en kommer så tett på skjermen(e) at en kan se pikslene. Det er også akkurat nok forsinkelse i bildeoppdateringen til at en kan legge merke til det, noe som kan være forstyrrende.

Innen et år fra nå, kommer det flere VR-briller på markedet, og det gjenstår å se hvor godt de endelige produktene klarer å løse slike problemer. Allerede før jul kommer for eksempel Re Vive-brillene, som er et samarbeid mellom HTC og Valve, selskapet bak spillportalen Steam og spill som «Half-Life» og «Portal».

Neste år kommer Sony ut med sin egen variant, Project Morpheus, til PlayStation 4. Det samme med de mest omtalte brillene av alle, som utløste hele VR-bølgen med en KickStarter-kampanje i 2013 – nemlig Oculus Rift.

Vi gleder oss veldig – og så ser vi ikke bort ifra at det etter hvert blir aktuelt med en ferie til Utah.

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.