Mars One er et privat selskap fra Nederland, som har satt seg et hårete mål: De vil etablere en permanent, menneskelig koloni på Mars, og det om bare ti års tid.

Første pulje med fire frivillige marsboere skulle etter planen ankomme i 2025, men på grunn av finansielle utfordringer er hele prosjektet nå forskjøvet med to år.

I mellomtiden skal selskapet finne de aller beste blant over 200 000 søkere. Disse har meldt seg frivillig til å dra til Mars, vel vitende om at de aldri får komme tilbake til jorda. Teknologien til å få dem hjem igjen eksisterer ikke.

En ny pulje beboere skal ankomme annenhvert år – og alt sammen skal vises på tv i beste sendetid.

Les også: Vi har utforsket Mars i 40 år. Her er de beste bildene fra den røde planeten.

Før helgen la organisasjonen ut en video, sammen med en pressemelding, der de forsvarer prosjektets gjennomførbarhet. Leder og medgrunnlegger Bas Lansdorf har klokketro på at prosjektet vil gjennomføres, men medgir at det er vanskelig.

– Folk vil at dette skal skje, sier han i videoen nedenfor – og legger til at han tror forsinkelser vil bli tilgitt.

– Har vi virkelig feilet dersom den første gruppen ankommer to, fire, seks, til og med åtte år forsinket? Jeg vil være ekstremt stolt dersom vi kan få det til å skje, og Mars One er fortsatt helt dedikerte til å gjennomføre det.

Det står ikke på viljen: Mars One skal altså ha mottatt over 200 000 forespørsler, etter at de åpnet for søknader i april 2013.

Antall kandidater har siden da blitt snevret drastisk inn. Hvem som skal dra er ennå ikke bestemt, men et mindre utvalg skal nå gjennom rekke tester og intervjuer. De bruker tester, samt tidligere personell, fra NASA. Og det stilles høye krav:

– De må være trente i ingeniørfag, for å kunne reparere ting som blir ødelagt; i medisin, for å håndtere medisinske kriser; og i jordbruk, for å dyrke sin egen mat, har Lansdorf tidligere fortalt til Space.com.

Les også: Før eller siden går jorda under. Kan vi kolonisere andre planeter?

Mars One er ikke bare en prosjekt for å kolonisere en annen planet. Det er et tv-stunt. Ideen er nemlig at de skal gjøre dette til et reality-show, som skal gi dem både inntekt og publisitet.

– Vi er i forhandlinger med en internasjonal tv-distributør. Ingen avtale er på plass, men det ser veldig lovende ut, sier Lansdorf i videoen.

De legger opp til et budsjett på seks milliarder dollar, noe som er langt lavere enn NASA sine estimater for et oppdrag til Mars. Det har Lansdorf en enkel forklaring på: For NASA er det ikke å få astronauter til Mars som er vanskelig. Det er å få dem tilbake.

– Det er vanskelig nok å sende opp en rakett fra jorda, sier han, og understreker hvor komplisert det er å planlegge og gjennomføre en oppskyting fra en annen planet.

Men dette trenger ikke Mars One å ta stilling til. Billettene deres er ikke tur/retur.

Seks milliarder dollar, som med dagens kurs tilsvarer 50 milliarder NOK, er fortsatt mye penger. Det er her vi finner årsaken til at prosjektet utsettes. De skal ha fått på plass en avtale på tampen av fjoråret, men papirarbeidet tar ifølge Lansdorf «mye mer tid enn forventet».

Den planen som Lockheed Martin nå skulle utarbeide på deres vegne, for et ubemannet oppdrag i 2018, blir dermed utsatt i to år. Dette og flere senere ubemannede oppdrag skal gjøre klar basen og annet utstyr i forkant av marsboernes ankomst.

Menneskene vil etter det nye tidsskjemaet ankomme den røde planeten i 2027.

Videoen fra Mars One er for øvrig også en respons på en artikkel postet på nettmagasinet Matter tidligere i uka, som blant annet hevder at dette søkertallet er overdrevet, og at de kandidatene som har kommet videre i prosessen er valgt ut fra hvor mye penger de har gitt prosjektet.

Lansdorf tilbakeviser kritikken. Han sier også at artikkelforfatteren ble tilbudt innsyn i organisasjonen, men takket nei.

 

PS: Også NASA planlegger en ekspedisjon til Mars. Den kan du lese om her

PPS: For en spennende skildring om å overleve på Mars, anbefaler vi boka «The Martian» av Andy Weir – som blir filmatisert med Matt Damon i år.

Toppbildet: Bryan Versteeg/Mars One

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.