I jula snappet bakkemannskap hos NASA opp på radioen at de trengte en skralle og pipenøkkel om bord Den internasjonale romstasjonen (ISS).

Det var stasjonens kommandant, Barry «Butch» Wilmore, som hadde nevnt at han kunne trenge et slikt verktøy. Så NASA laget en design for nøkkelen, og sendte den enkelt og greit til stasjonen, per «epost».

Rettere sagt ble den 3D-printet, og var snart klar til bruk.

– Pipenøkkelen vi akkurat laget er det første objektet vi har designet på bakken og så sendt digitalt til verdensrommet, sånn på farten, skriver Mike Chen i Backchannel (via IFLScience).

Les også: Verdensrommet i 2015: Her er hendelsene vi gleder oss mest til.

Barry «Butch» Wilmore med skrallen de akkurat har printet på Den internasjonale romstasjonen. Foto: NASA

Barry «Butch» Wilmore med skrallen de akkurat har printet på Den internasjonale romstasjonen. Foto: NASA

Chen er blant folka bak Made in Space, Inc., et selskap laget for å la astronauter produsere verktøy og reservedeler som blir nødvendige under opphold i rommet, når de er langt unna å få hjelp fra bakken.

Den første 3D-printeren ble skutt opp til ISS i september, og skrev ut sitt første objekt måneden etter. Printeren hadde allerede skrevet ut 20 deler før Butch trengte pipenøkkelen, men alle disse var planlagt på forhånd. Alle objektene skal senere bli med tilbake til jorda for å gjennomgå en rekke tester.

Nedenfor er forresten en stilig video som viser hvordan 3D-printing fungerer.

Les også: Visste du at NASA står bak skosåler og babymat? Her er fem hverdagslige oppfinnelser som kommer fra romfarten.

Der det kan ta måneder eller år å få sendt et fysisk objekt fra jorda til romstasjonen, med adskillige kostnader, kan en digital fil reise i lysets hastighet og komme frem på et øyeblikk. Made in Space-foretaket tror arbeidet deres kan bli uvurderlig for fremtidens romfart:

– Det jeg er mest begeistret for er hvilken innvirkning denne teknologien kan ha på menneskets utforsking av rommet, utenfor banen rundt jorda, skriver Chen.

– Når vi etablerer de første menneskelige koloniene på månen, Mars og enda lenger unna, så vil vi ikke bruke raketter til å sende alt det vi trenger. Vi vil bygge det vi trenger der i kolonien, når vi trenger det, fortsetter han, og signerer:

– Ad astra.

Til stjernene.

National Geographic

National Geographic er en troverdig og engasjerende TV-kanal med lange tradisjoner, som formidler smart underholdning. For oss handler TV om både kunnskapsformidling og underholdning – du lærer alltid noe nytt av å se på National Geographic og kanalen passer for hele familien. Du kjenner igjen den gule firkanten vår som et stempel for kvalitet, og du finner oss på skjermen verden over. National Geographic er tilgjengelig i over 440 millioner husholdninger i 171 land og på 45 språk.